Izegrim - Guidelines for Genocide

Izegrim - Guidelines for Genocide

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Release type: Mini-CD

Michiel D. : Izegrim is afkomstig uit het Gelderse Zutphen en is in de Nederlandse scene allang geen onbekende meer. Met hun nihilistische instelling en provocatieve artwork en teksten hebben zij al menig (linkse) moraalridder tegen zich in het harnas gejaagd. Ik kende de band vooral van de laatste feiten en had de muziek nog nooit echt goed beluisterd. Het was dan ook totaal anders dan ik had verwacht, bij de beschrijving "terrorthrash” denk je toch al snel aan bands als Kreator en Slayer, maar niets was minder waar. Izegrim speelt lekker in het gehoor liggende thrash. Waar de meeste thrashbands zich te buiten gaan aan technische riffs en veel gepiel kiest Izegrim ervoor om stampende riffs te gebruiken met de nadruk op melodie. Het grappige is dat de eerste minuut van het nummer 'Warmonger' bijna hetzelfde klinkt als het 'Unas the Slayer of the Gods' van Nile. Wat nog grappiger is dat Karl Sanders van Nile heeft toegegeven dat het is gejat van Candlemass' 'Well of Souls'. Nu weet ik toevallig dat er in ieder geval één diehard Candlemass fan in Izegrim zit. Drummer Ranz heeft dus wat uit te leggen aan de pers. Izegrim bediend zich van de krachtige hese strot van zangeres(?!) Krisz die in 'Persona Non Grata' een gesproken stuk vertolkt in de beste Cradle of Filth traditie. Verder maken de nodige samples, solo's en synthesizer partijen het geheel af. Het moet raar lopen wil de band mede door de geheel eigen manier van presenteren zich nu niet in de kijker spelen. Deze cd is in ieder geval een grote stap in de goede richting en ik denk dat we in de toekomst nog veel van deze eigenzinnige band zullen gaan horen.