Hydrogyn - Judgement

Hydrogyn - Judgement

Label : Bad Reputation | Archiveer onder hardrock / aor

Tormentor Erich : Telkens als ik naar dit 'Judgement' album van Hydrogyn zit te luisteren krijg ik het idee dat ik in een flipperkast ben beland. Dit album stuitert namelijk nogal op en neer en ik zal nu proberen om beter uit te leggen wat ik bedoel.

Tijdens de opener 'Lost Reality' hoor ik een band die een opgefokt modern metal nummer speelt. De ADHD spat er vanaf. Daarna volgen met 'Right Thing Now' en 'Alone' twee tracks waarop de stem van zangeres Julie veel zuiverder klinkt en waarin de muziek een soort van melodieuze, bijna lieflijke metal vorm aanneemt die me doet denken aan ietwat gothic achtige acts zoals Xandria. 'Self Destruct' is dan weer wat dreigender en zwaarder en deze wordt weer opgevold door de Fleetwood Mac cover 'Gold Dust Woman'. Tijdens 'Big Star' (met gastoptreden van Doug Pinnick die we kennen van King's X) lijken de riffs rechtstreeks uit de poppy Hole song 'Celebrity Skin' te komen en ook 'Gonna Getcha' luistert erg gemakkelijk weg. En dat is nog niet alles. Met 'Don't Be My Judge' levert Hydrogyn namelijk een te softe, akoestische ballade af die wel weer wat tegengas krijgt van het rauw klinkende 'Assault Attack'. De live track 'Deadly Passion' is best groovy en de semi ballade 'Candles Light Your Way' is dan weer meer voer voor de rustigere headbangers onder ons.

Ik denk dat deze Americanen van Hydrogyn het beste tot zijn recht komt gedurende de vrij catchy, enigzins commerciƫle en toch lekker klinkende songs die het leeuwendeel van dit album bezetten. Tijdens deze werkjes komt de stem van front vrouw Julie het beste tot uiting. Dat de overige bandleden al jaren weten hoe ze deze muziek moeten neerzetten valt ook te horen en de duidelijke productie van Michael Wagner (Ozzy, Metallica) zet het puntje op de i. Met de uitstapjes naar het moderne geweld en de tegenhanger, de ballades gaat het echter nog mis. Op de een of andere manier weet de band dan niet zo te overtuigen. Maar goed, het gros van 'Judgement' luister lekker weg, en daar is dus niks mis mee.