Halford - Made Of Metal

Halford - Made Of Metal

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : "En nu weet ik niet of 'Winter Songs' in zo'n raar land als Amerika wel verkoopt, maar voor ons hier had ik liever gezien dat Halford de tijd en moeite had genomen om met een gewoon nieuw album aan te komen. Daar heb je tenminste het hele jaar door wat aan.”

Met bovenstaande zin beëindigde ik een klein jaar geleden mijn recensie over de kerst / winter songs cd van Rob Halford en ik heb zo maar het vermoeden dat de metal god zich mijn recensie ter harte heeft genomen. Hij is immers flink bezig geweest het afgelopen jaar met als resultaat dit 'Made For Metal' album. Volgens Rob zelf is dit nieuwe album waarschijnlijk zijn meest persoonlijke tot nu toe, en het is volgens hem een album geworden dat een harde slag uitdeelt, zowel muzikaal als tekstueel.

Volgens mij is dit gewoon een goed metal album. De galopperende riffs van 'Undisputed' en 'Like There's No Tomorrow', de catchy hard rock van 'Heartless' en 'Thunder And Lightning' of de uptempo songs 'Matador' (met een sterk aan Judas Priest refererende riff) en 'Speed Of Sound', het is allemaal wat we van Halford verwachten en wat we dus ook krijgen. Zelfs de verplichte ballad ('Twenty-Five Years') en de ouderwetse krijsende zang ('The Mower') zijn op 'Made Of Steel' terug te vinden en omdat ook de productie van Roy Z. en het spel van de band gewoon goed is (waarbij hier en daar lekker scherpe solo's te horen zijn) kan ik iedereen die Rob een warm hart toedraagt alvast gerust stellen: met 'Made Of Steel' is niets mis. Sterker nog, over een aantal werkjes ben ik zelfs aangenaam verrast. Zo had de meezing heavy metal van 'Fire And Ice' ook op een Hammerfall album kunnen staan, zo gaan we tijdens 'Till The Day I Die' via de slide gitaar toch echt even de country kant op zonder dat het te kazig wordt en tijdens de titel track wordt het allemaal eventjes redelijk spacey. Door deze uitstapjes naar andere invalshoeken blijft 'Made Of Metal' gedurende de hele rit boeiend.

Met veertien tracks en meer dan een uur aan muziek pakt Halford na lange tijd weer flink uit met nieuw materiaal. In America is meneer ondertussen op tour waarbij hij de setlist heeft samengesteld uit songs van Halford, Priest en Fight, en als 'Made Of Metal' als referentiekader moet dienen voor een Europees gedeelte van deze tour dan zeg ik: kom maar op!