Angband - Visions Of The Seeker

Angband - Visions Of The Seeker

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het debuut album van Angband, 'Rising From Apadana', vind ik nog altijd een van de meest merkwaardige releases in de geschiedenis van metal! Nee, het album was muzikaal niet bijzonder en voldeed absoluut niet aan de standaarden der metaal. Wat deze band vooral merkwaardig maakt(e) was het feit dat men uit Iran komt en de eerste metal band uit dat land is die een wereldwijde platendeal heeft gescoord. De punk/hardcore herrieschoppers Fearless Iranians From Hell die in de periode 1983-1990 actief waren laat ik hier maar buiten beschouwing.

'Rising From Apadana' werd flink gekweld door de rampzalige productie, waardoor alle kwaliteiten van deze band in het niets viel. Twee jaar na het verschijnen van dat album komen de Perzen nu met hun tweede album, 'Visions Of The Seeker' en al gelijk vanaf de intro 'Forgotten Glory' is het duidelijk dat de productie ditmaal dik in de orde is. Voor dit album heeft men namelijk hulp gekregen van één van de meest gerespecteerde producers, Achim Köhler, die bekend is van zijn werk met o.a. Accept, Sinner, Pungent Stench en Steel Prophet. Hij heeft de plaat het juiste geluid meegegeven, waardoor de muziek goed tot zijn recht komt. 'Visions…' gaat in principe verder waar 'Rising…' ophield en de band komt wederom met atmosferische power metal met een thrashy randje, wat in het straatje Iced Earth en Nevermore ligt. Hoewel de muziek vrij nihilistisch is, zitten de nummers bomvol technische stukken, wat vooral door de invloeden van Chuck Schuldiner's Death en Control Denied komt. Gitarist en bandleider Mayhar Dean laat dan ook een fantastische indruk achter met zijn mooie spel. Zanger Ashkan Yazdani's gevoelige stem doet hier en daar denken aan Matt Barlow en hoewel zijn stem een kwestie van wennen is, zet hij een goede performance neer en zingt met de nodige afwisseling.

Hoewel de muziek van Angband over het algemeen als technische power metal te bestempelen valt, is het toch net iets anders dan wat we over het algemeen van deze genre gewend zijn. Zo komt men regelmatig met typisch Iranees percussiewerk en hebben zowel de zanglijnen als de gitaarharmonieën iets mysterieus over zich, wat veel voorkomt in de traditionele muziek uit dat land. Daarmee onderscheidt zich ook muzikaal van de vele collegae uit elders ter wereld, al moet ik toegeven dat het allemaal wel even wennen is.

Kort gezegd heeft men het met 'Visions Of The Seeker' wel voor elkaar gekregen om zich te meten aan de wereldwijde metal standaarden en heeft simpelweg een goed album afgeleverd. De plaat laat bovendien een hoogst getalenteerde band horen die, dankzij hun afkomst, met een enigszins eigen geluid voor de dag is gekomen. Fans van technische heavy metal met een thrashy randje, en degene die op zoek zijn naar vernieuwende elementen in muziek, moeten deze plaat eens gaan beluisteren.