Raunchy - A Discord Electric

Raunchy - A Discord Electric

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder different metal

Patrick : 'A Discord Electric', het nieuwe album van Raunchy, is weer een typisch herkenbare plaat van de Deense act, maar klinkt daarnaast toch ook een stukje gladder, melodieuzer en veelzijdiger dan het eerdere werk. Raunchy is voortdurend in staat geweest om pop invloeden in hun zware geluid tot een zeer geslaagd geheel te smeden. Op dit album is het niet anders, al doet de band er nog wel een schepje bovenop. Ook nu komt weer een combinatie van industrial, death metal en pop voorbij, maar maakt de band ook gebruik van zelfs dance invloeden. De brute riffs worden afgewisseld met haast poppy vocale melodieën en sterke industriële tracks worden gedragen door ritmisch vernuft.

Daarnaast is er nu ongeveer net zo veel ruimte voor de zuivere vocalen als voor het gebulder. Het keyboard is vele malen sterker aanwezig en de dikke lagen zijn op momenten zelfs overheersend en geluidsbepalend. Het album kent een aantal zeer sterke tracks ('Nght Prty', 'Tiger Crown', 'The Great Depression', 'The Yeah Thing'), al zal de gladheid van sommige refreinen c.q. tracks ook zeker niet iedereen aanspreken. Helaas pakt het album niet overal even sterk uit, met 'Big Truth' als misplaatst dieptepunt; dit is niets anders dan een zeer dansbare synthesizer pop song van begin tot eind. Het keyboard kent hier een zeurderige, jengelende toon en al gauw krijg je de neiging de skip toets op je CD speler in te drukken.

De band roept zelf over het nieuwe album dat het hier gaat om een "fresh, unexpected and unique
Future-Metal-Pop-Something you can only say WOW to!”. Hoewel het album goed in elkaar steekt, wil het bij mij maar niet volledig aanslaan en behaalt het zeker de 'Wow-factor' niet. Neemt niet weg dat liefhebbers van het vorige werk (en dan vooral 'Wasteland Discotheque') en van bands als Celldweller, Dagoba, Mnemic en Sybreed hun oor toch zeker even te luister zouden moeten leggen.