Angra - Aqua

Angra - Aqua

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De fans hebben er maar liefst vier jaar op moeten wachten, maar hier is dan eindelijk Angra's nieuwe elpee 'Aqua'. We mogen bovendien van geluk spreken, want gedurende de jaren van stilte, leek het even behoorlijk fout te gaan in het Angra-camp en de toekomst van de band was onzeker. Gelukkig hebben ze de problemen binnen en rondom de band opgelost en is het negende studioalbum een feit.

Deze Brazilianen hebben zich in hun negentienjarig bestaan keer op keer bewezen, en hoewel je over het algemeen wel weet wat je van ze kan verwachten, hebben ze nooit dezelfde plaat twee keer gemaakt en hebben altijd garant gestaan voor kwaliteit en afwisseling. De negende studioplaat is geen uitzondering op de regel en laat wederom een andere kant van de band horen.

'Aqua' is een conceptalbum geworden, gebaseerd op Shakespeare's 'The Tempest', waar het volgens de band om water draait. Het water symboliseert daarnaast ook de band's chaotische periode. Net zoals bij water, is 'Aqua' een album geworden met verschillende karakters. Zo kent de plaat met 'Arising Thunder' en het prachtige 'The Rage Of The Waters' twee snelle tracks, die de verwoestende en het boze karakteriseren en geeft een langzamere track zoals 'Lease Of Life' het rust weer. Over het algemeen heeft het album bovendien een mysterieuze sfeer. In vergelijking met het - zeker voor Angra-begrippen - snelle 'Aurora Consurgens' is 'Aqua' langzamer en progressiever en is de bombastische aanpak van de eerdere platen weer duidelijker aanwezig. De nummers bevatten echter veel afwisseling die varieert van langzame, sfeervolle stukken tot zware, donkere riffs, spannende bas- en keyboardpartijen en veel tempowisselingen. Het album bevat dan ook alle elementen die de band in de afgelopen decennia gemaakt hebben tot wat het nu is. De band walst traditiegetrouw door verschillende muziekstijlen en onthult regelmatig de Braziliaans/Zuid-Amerikaanse roots, die vooral naar voren komen in het percussie- en baswerk. Het middenstuk van 'The Rage Of The Waters' is daar een goed voorbeeld van.

Door zijn afwisselende en veelzijdige karakter, klinkt 'Aqua' op het eerste gehoor verwarrend. The album bevat echter vele lagen en is daarom een typische groeiplaat. Met elke nieuwe luisterbeurt vallen de stukjes van het puzzel beter op hun plaats en begin je het album steeds meer te waarderen. De muzikale en geluidstechnische kwaliteiten van de heren schieten uiteraard niet te kort en de band laat geen steekjes vallen. Ik moet toegeven dat, dankzij zijn snelle karakter, mijn voorkeur meer uitgaat naar 'Aurora Consurgens'. Dat neemt echter niet weg dat 'Aqua' een dijk van een album is geworden. Verplichte kost voor Angra fans en de liefhebbers van melodieuze, progressieve heavy en power metal.