Opeth - In Live Concert At The Royal Albert Hall

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Het oorspronkelijke plan was om gezellig met wat vrienden de lokale kroeg onveilig te maken en misschien een aantal nummers live om het twintigjarige bestaan van de band te vieren. Ruim een jaar later heeft de Zweedse metalgrootmacht Opeth een zesdaagse tour afgelegd met optredens in de meest fantastische theaters wereldwijd en bovendien een dubbel DVD uitgebracht met daarop de registratie van de show in het indrukwekkendste podium: de Royal Albert Hall in Londen. Dat de festiviteiten flink uit de hand zijn gelopen moge duidelijk zijn. Het concept van deze DVD is echter zo goed dat het niet moeilijk is om dit de band te vergeven. Het eerste deel van het concert (schijf een) bevat namelijk de integrale (!) uitvoering van het geniale doorbraakalbum 'Blackwater Park' (2001); het tweede deel van het concert (schijf twee) bevat van ieder album één nummer dat slechts sporadisch (of in sommige gevallen nooit) eerder live ten gehore is gebracht.

Daarmee komt Opeth precies tegemoet aan de wensen van iedere echte fan: zeldzaam materiaal live. De band is instrumentaal in topvorm en eigenlijk is het drie uur lang kwijlen geblazen. De vertolking van 'Blackwater Park' is vloeiend (geen gelul tussendoor) en ondanks enkele minuscule aanpassingen zeer genietbaar. Uitschieters zijn het briljante titelnummer en het stuwende 'The Funeral Portrait' (wat een monsterlijke riff is dat!). Alleen al 'Still Life's (1999) 'The Moor' op DVD twee (door velen beschouwd als het ultieme Opeth nummer) rechtvaardigt de aanschaf van deze DVD al. Als het haar op je armen hier niet van overeind gaat staan, dan zouden al je Opeth CD's spontaan in je kast moeten ontbranden (net als bij die 'fan' trouwens, die vooraan staat te wapperen met de Noorse vlag...). Met zijn welbekende droge humor (en ietwat in toom gehouden ego) verschaft Akerfeldt de nodige achtergronden bij elk nummer en album.

Valt er dan niks te zeiken? Natuurlijk wel, want we blijven een kritisch Nederlands e-zine. Puristen zullen bijvoorbeeld niet blij zijn met de rol die voor Per Wiberg is ingebouwd in enkele oude composities. Vooral het triestige, sferische begin van 'Bleak' verliest vrij veel van zijn breekbaarheid door het orgelgeluid van de toetsenist (pas erbij sinds album nummer acht 'Ghost Reveries' ). Ook Akerfeldt's grunt klinkt om de een of andere reden bij vlagen niet zo diep en lomp als normaal. Verder is de tour documentaire vrij oppervlakkig. We zien vooral beelden van meet-and-greets en de dronken avond in Essen (ook Opeth eet graag döner als pre-ontbijtje) is vast bedoeld als het komische hoogtepunt, maar is net zo overbodig als al die andere backstagebeelden die je al gezien hebt op al die andere metal DVD's.

Daartegenover staat dan weer een veertig minuten durend diepte interview met Akerfeldt waarin zijn (gespeelde?) arrogantie achterwege blijft. Zijn antwoorden schenken uiteraard aardig wat inzicht in bandgerelateerde zaken, maar een vraag over het effect van het vaderschap op een metalmuzikant zorgt voor een aandoenlijke persoonlijk tintje. Het abstracte (saaie?) artwork is trouwens tezamen met de titel een eerbetoon aan het live album 'Concerto For Group And Orchestra' van Deep Purple uit 1969. Dat je het even weet.

Al met al is 'In Live Concert At The Royal Albert Hall' eigenlijk toch een moetje. Vanuit het perspectief van de fan/consument is dit absoluut één van de betere metal DVDs qua concept en uitvoering.

Tracklist:

DVD 1: