Oathean - Oathean

Oathean - Oathean

Label : | Archiveer onder black/pagan metal

Marcel H. : Ik ben een sucker voor bands uit 'vreemde' landen die men niet meteen met metal associeert. Dus, je kunt je wel voorstellen dat ik een blij man was toen ik cd-boekje van 'Oathean' opensloeg en erachter kwam dat de band met dezelfde naam uit Zuid-Korea stamt. Het boekje is uitermate goed verzorgd en behalve de Engelstalige teksten is ook de vertaling in het Koreaans erbij geleverd. Niet dat ik daar iets aan heb aangezien mijn kennis van Koreaans niet verder reikt dan de naam van Koreaanse gerechten als kim chi en bulgugi, maar leuk zien die Koreaanse karakters er wel uit. Ok, dit alles is natuurlijk geen garantie voor acceptabele muziek. Gelukkig is het hier een gevalletje van dat eerste indrukken gebaseerd op artwork en dergelijke soms toch ook de juiste kunnen zijn.

Uitermate professioneel wordt de mix van heavy metal en black en death en licht symfonische klanken op de luisteraar afgevuurd. De nummers kenmerken zich door spannende gevarieerde opbouw met leuke wendingen en bezitten een meer dan gemiddeld gevoel voor melodie. Het licht symfonische karakter komt vooral tot uiting door de bescheiden inzet van de sopraan en de keyboards. Vooral het spaarzame inzetten van de keyboards zorgt ervoor dat de agressie nergens verloren gaat door een tapijt van klingel klangel klankjes. In het begeleidend schrijven wordt er gerept over het gebruik van traditioneel Koreaanse instrumenten, die hoor ik echter niet en vind ze ook nergens in het boekje vermeld. Helaas. Ik was toch echt benieuwd hoe traditionele Koreaanse snaarinstrumenten zouden klinken in dit geheel. Het is allemaal vakkundig geproduceerd zonder aan kracht en punch in te boeten.

Mensen die benieuwd zijn hoe licht symfonische black death met heavy metal uit Zuid-Korea klinkt moet vooral dit Oathean eens gaan beluisteren. Geen idee hoe hun oudere werk klinkt, dus pik gewoon 'Oathean' op.