Neurosis - Live At Roadburn 2007

Neurosis - Live At Roadburn 2007

Label : Roadburn Records | Archiveer onder different metal

Martin : Het zou wel heel erg gemakkelijk zijn om uitgebreid te gaan beschrijven hoe ontzettend geniaal Neurosis is, maar laten we dat maar eens niet doen. Zoals de meeste releases van Roadburn Records behoeft 'Live At Roadburn 2007' geen enkele uitleg. Wie Neurosis live heeft mogen aanschouwen weet dat deze band het absolute toppunt van heaviness en diepgang is. Iedereen die bekend is met de albums weet eigenlijk ook wel wat er te verwachten valt, want de jarenlange ervaring heeft ervoor gezorgd dat de live-sound van Neurosis akelig dicht tegen het studiogeluid aan leunt, of is het precies andersom?

Realistisch gezien biedt 'Live At Roadburn 2007' noch de intensiteit van een echte live show, noch de krakende helderheid van de albums. Wat dat eerste betreft: misschien is het zelfs wel een belediging is om deze weergave van de 80 minuten durende headliner set in Tilburg, waarin hoorbaar veel bloed, zweet en tranen zijn gestopt, op een voor de buren acceptabel volume af te draaien. Maar ja, is het eigenlijk wel mogelijk om teleurgesteld te zijn met vlekkeloze composities als 'Burn', 'Water Is Not Enough' of 'Crawl Back In', om er maar eens een paar te noemen? Waarschijnlijk niet, en daarvoor zou het niemand mogen verbazen dat luisteren naar dit live-album erg veel voldoening geeft. Alles, van het geluid tot het typische artwork van Josh Graham, straalt kwaliteit en oog voor detail uit en hoewel Neurosis op deze release niet volkomen foutloos speelt, wordt er een mate van intensiteit bereikt die dicht in de buurt komt van de albums en daar soms, zoals bijvoorbeeld een krankzinnige grijns inducerende vertolking van 'Distill', zelfs overheen gaat.

Natuurlijk ligt de nadruk van de set op 'Given To The Rising' dat toen net was uitgebracht, maar ook 'The Eye Of Every Storm' en 'A Sun That Never Sets' komen, met respectievelijk een tweetal en één nummer(s), aan bod. 'Live At Roadburn 2007' wordt afgesloten met een nog ouder nummer, 'The Doorway', afkomstig van 'Times Of Grace'. Dit is overduidelijk het meest woeste nummer van de set, waardoor het optreden dus waarachtig met een klapper wordt afgesloten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de set die de band in 2009 speelde nog net iets verleidelijker was, dankzij nummers als 'Stones From The Sky', 'To The Wind' en niet te vergeten 'Through Silver In Blood'. Anderzijds is het, het immense oeuvre van Neurosis in aanmerking nemende, eigenlijk gewoon onmogelijk om iedereen tevreden te houden. Desalniettemin maakt het ook helemaal niet uit wat er gespeeld wordt, want het is toch altijd volstrek briljant.

De conclusie is dus dat 'Live At Roadburn 2007' maar een slap aftreksel is van een echte live-show, maar dat dit er helemaal niet toe doet. Het album werkt ontzettend goed en is dus waarschijnlijk verplichte kost voor elke fan. Uiteraard is de vinyl versie te prefereren!