Titan - Sweet Dreams

Titan - Sweet Dreams

Label : Relapse | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Als de band Titan heet is het zeer verleidelijk om de recensie vol te proppen met superlatieven. Ik zou het kunnen hebben over de epische jams die hun weerga niet kennen, de gigantische wall of sound die wordt opgetrokken door dit kwartet uit Brooklyn of de mega-meeslepende opeenstapeling van geweldige riffs die doen herinneren aan illustere voorbeelden zoals Pink Floyd, Hawkwind en een handvol obscure krautrock-acts. Maar niks van dit alles. Laten we proberen kalm te blijven en de feiten op een rijtje proberen te zetten.

'Sweet Dreams' is de tweede reguliere cd van Titan en de eerste die op het welbekende Relapse label uitkomt. Welbeschouwd gaat het om het vierde album, na twee in eigen beheer uitgebrachte cd-r's en 'A Raining Sun Of Light & Love For You & You & You' dat in 2007 bij Tee Pee uitkwam. Titan heeft een krautrock-fixatie. De band klinkt als German Oak of Amon Düül II gespeeld door Acid Mothers Temple of Circle. Met andere woorden: als een stoomwals die zonder bestuurder de Grossglockner af komt razen. Gaandeweg ontwikkelt het monster snelheid totdat het geheel volledig onbeheersbaar voortraast, op weg naar een onvermijdelijke crash. De identificatie met de oude krautrockhelden gaat zelfs zo ver dat op de eerste platen van deze Amerikaanse band alle songs Duitse titels hebben. Daar is men dan bij 'Sweet Dreams' eindelijk vanaf gestapt, al blijven de nummers duidelijk "kosmische” songtitels hebben. Wat gebleven is dat is het kenmerkende geluid van de band: luide psych-gitaren die barsten van de distortion in combinatie met orgeltjes en synthesizers die je normaal associeert met hardcore progrock of met rock-mastodonten zoals Emerson, Lake & Palmer.

Het resultaat is een bijna veertig minuten durende maalstroom van voortjakkerende riffs met daarin verstopt zelfs de nodige vocalen - al zou ik het ook geloofd hebben wanneer iemand had beweerd dat Titan een instrumentale band was. Kortom, verwacht geen traditionele liedjes met coupletten en refreinen van deze heren. Wanneer je wel in bent voor een totaalervaring maar Earthless te ongestructureerd vind, dan zou Titan wel eens jouw band kunnen zijn. Luister om te beginnen eens naar 'Wooded Altar Beyond The Wander', een ziedende orkaan met in het middelpunt een uitgebeend geraamte van Pink Floyds legendarische 'Echoes'.

Titan is in al zijn onbeschaamde ouderwetsheid van ellenlange nummers, hammondorgels en gitaarmishandeling (eh… freaksolo's) hipper dan het merendeel van wat de hedendaagse rock te bieden heeft.