Jaguar - Run Ragged

Jaguar - Run Ragged

Label : | Archiveer onder

Horst : De naam Jaguar zal voor de liefhebbers van N.W.O.B.H.M. zeker geen onbekende zijn. Immers, Jaguar debuteerde in 1983 met het geweldige album 'Power Games'. Deze plaat beloofde veel voor de toekomst, maar helaas trapte de band in de cliché valkuil van die tijd. Men tekende een contract bij een ander (groter) label, de muziek moest ineens wat 'moderner' (lees commerciëler), met als gevolg dat de oude fans de band uitkotsten, en de beoogde doelgroep werd nooit bereikt met het uitermate teleurstellende 'This Time', hun tweede LP uit 1984. Een jaar later besloot de band er dan maar ook mee te stoppen.

Vijf jaar geleden echter maakte de band een nieuwe start, naar aanleiding van het re-releasen van de debuutschijf op CD. Men speelde op Wacken Open Air 1999, en een maand later zaten ze in de studio voor de opnames van 'Wake Me', een album dat in 2000 het levenslicht zag, en gezien kan worden als de eigenlijke opvolger van 'Power Games'. Nu, drie jaar later, heeft Jaguar weer een nieuwe plaat klaar: 'Run Ragged'. Een lekker schijfje hoor! De heren borduren wederom voort op de patronen die met 'Power Games' gelegd zijn. Dat betekent dus zalig authentiek klinkende Engelse Heavy Metal. Rauwe, vette, scheurende riffs, ietwat rommelig spel, pompend baswerk, veel nadruk op snelheid en goede melodieuze zang. Het leukste van deze plaat vind ik echter dat het allemaal zo lekker spontaan klinkt. Het is duidelijk dat hier een band staat die geen hoge verwachtingen meer heeft van de muziek industrie, maar gewoon lekker voor zichzelf en de fans een goede plaat wilden opnemen. Nou, mijns inziens is dat de heren zeker goed gelukt, want laat ik eerlijk zijn: voor snelheidsmonstertjes oude N.W.O.B.H.M. stijl zoals 'Run Ragged', 'Feng Shui', 'No Change Given', 'Gulf War Syndrome' en 'Living Hell' mag je mij nog steeds 's nachts wakker maken.

Op het moment dat ik dit schrijf is het nog niet bekend bij welk label deze CD zal verschijnen, gezien de band nog in onderhandeling is met diverse kandidaten. Tot die tijd zal je je even moeten behelpen met de MP3's die je kan vinden op de Jaguar thuisplaat.