Firewind - Days Of Defiance

Firewind - Days Of Defiance

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het grote nieuws omtrent Firewind was natuurlijk dat gitarist Gus G. uitverkoren was om de nieuwe gitarist in de band van Ozzy Osbourne te worden. Het pleit natuurlijk voor Gus dat hij zijn band Firewind trouw blijft, maar door deze ontwikkelingen komt de nieuwe release van de band getiteld 'Days Of Defiance' hiermee toch wat op de achtergrond te staan. En dat is mijns inziens absoluut onterecht want ook deze 'Days Of Defiance' is gewoonweg een lekker power metal plaatje geworden met (natuurlijk) fantastisch gitaarwerk van natuurtalent Gus G.

Daar waar de vorige studio-platen van Firewind nog wat gepolijst klonken is het nieuwe album veel meer in your face en vooral ruiger. Dat wordt al meteen duidelijk op openingsnummer 'The Ark Of Lies', wat gekenmerkt wordt door up-tempo dubbele basdrums, een zware groove en veel, erg veel gitaren. Keyboard-speler Bob Katsionis, die tevens verantwoordelijk was voor de prima mix, heeft zich op dit album echt wel moeten schikken in een achtergrond-rol en zijn keyboard-partijen komen slechts mondjesmaat bovendrijven in dit gitaargeweld. Zwakste schakel binnen de band is en blijft zanger Apollo Papathanasio, al moet meteen worden gezegd dat hij zich redelijk staande houdt op 'Days Of Defiance'. Mijn persoonlijke luistertips zijn, buiten de reeds genoemde 'The Ark Of Lies', het energieke 'World On Fire', de instrumental 'SKG', waarop Gus nog eens alle registers opentrekt en laat horen wat hij allemaal in huis heeft en waarop ook Bob Katsionis excelleert, en 'The Yearning'. Zwakke nummers heb ik niet kunnen ontdekken of het moet het korte niemendalletje 'The Departure' en de vrij matig akoestische ballad 'Broken' zijn. Ook de zesde studio-plaat van Firewind is er n die je met een gerust hart aan kunt schaffen