Eternal Helcaraxe - To Whatever End

Eternal Helcaraxe - To Whatever End

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Release type: Demo

Neithan : Helcaraxe, als de Helcaraxë ook wel bekend als de ijzige route die Fingolfin en zijn elfenleger moesten trotseren op hun verbanning/vlucht van Aman naar Midden Aarde, als beschreven in Tolkien's "The Silmarillion”. Dit is een Ierse black metal band die met 'To Whatever End' hun tweede demo uitbrengt. Het trio bestaat uit Praetorian (tevens in Éadóchas) op gitaar, zang, drums en keyboards, Maulgrim op gitaar en achtergrondzang en Niall Hughes (Solace of Nadir) op bas.

Bij een Ierse band kan je amper om het machtige Primordial heen, en het heeft er iets van weg, maar niet veel. Net als Primordial is Eternal Helcaraxe een band met een vrij eigen geluid dat niet direct als black metal klinkt, alleen is Primordial era verder qua ontwikkeling (kunst, het is één van mijn favoriete bands). De zang is niet krijsend of gruntend, maar klinkt meer als een verbeten mix van een thrash en black metal zanger en soms zelfs "gewone” zanglijnen. Een andere muzikale vergelijking zou je kunnen trekken met het organische geluid van Forefather, alleen is daar de zang heel anders. Je kan dus wel zeggen dat Eternal Helcaraxe een echt Brits geluid heeft. De muziek is niet zozeer pure black metal, al trekt men in 'Strike' aardig van leer, maar meer wat men post rock noemt (zompige duistere muziek) en kent naast progressieve elementen invloeden uit andere metalgenres: zo klinkt in het titelnummer iets van de heftige power metal door, en in 'Kin, Comrades & Country' en 'All The Battles To Come' is de overeenkomst met de massieve riffs van Primordial goed te horen.

'To Whatever End' is zeker een interessante demo voor diegenen die van duistere, organische up-tempo metal met veel breaks houden; met name het drumwerk is dik in orde. Het grote nadeel is dat het geluid op één of andere manier niet klopt, het is te dof en daardoor mist de demo wat essentiële scherpte. Ik denk dan ook dat deze band met een professionele producer in een professionele studio in de toekomst nog wel eens voor een verrassing kan gaan zorgen.