Enslaved - Axioma Ethica Odini

Enslaved - Axioma Ethica Odini

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black/pagan metal

Richard G. : Het is ongelofelijk maar waar. Enslaved's evolutie van Noorse black naar - tsja, hoe moet je het eigenlijk noemen? - iets met psychedelische, progressieve en nog steeds zwartmetalen invloeden blijft zich maar doorzetten. Het meest verbazingwekkende is nog wel dat de Bergenaren de reeds zeer hoog gelegen lat met ieder nieuw album weer ruimschoots overtreffen. Twee jaar geleden was 'Vertebrae' al het beste album van de band tot dan toe, het op 27 september verschijnende 'Axioma Ethica Odini' neemt die titel moeiteloos over.

Het grootste oppervlakkig te bemerken verschil zit hem deze keer in de prominentie van de cleane zang van toetsenist Herbrand Larsen. Niet alleen is zijn aandeel groter, de beste man lijkt wel een echte zangcursus gevolgd heeft (en soms klinkt het een beetje alsof Opeth's Mikael Akerfeldt de leraar was). De combinatie van zeer prettige zanglijnen en Herbrands licht melancholisch timbre zorgen dat nummers als het triomfantelijke 'Ethica Odini' of het ritmisch ongemakkelijke doch op een rare manier ook catchy 'Singular' niet uit je kop te krijgen zijn. Tegelijkertijd overtreft grunter Grutle Kjelsson zichzelf met zijn meest rauwe gegrom sinds tijden. Het materiaal wordt bovendien naar een nog hoger plan getild door de geniale werkverdeling tussen deze twee zangstijlen.

Wanneer je eenmaal aan de vocale vooruitgang gewend bent openbaart vervolgens bij iedere luisterbeurt het compositorische vernuft zich meer en meer. Achteloos laveert een nummer als 'Night Sight' tussen hypnotisch repeterende zweverige black metal riffs en rustige door contemplatieve cleane zang gedragen passages (met een keyboardbijdrage die me een beetje doet denken aan de fluiten in het begin van 'Stairway To Heaven'). Het meest lompe nummer 'Giants' mag ook zeker niet onvermeld blijven: in duistere sferen hoor je de monsterlijke creaturen door het landschap stampen en in het refrein zie je ze met iedere snare-mokerslag onherstelbare schade toebrengen aan de dorpen die het hebben gewaagd om in hun pad gebouwd te worden. Simpelweg iedere compositie is een avontuur in geluid en sfeer en de enige manier om de gelaagdheid in je op te nemen is om de plaat keer op keer te beluisteren, het liefst met de koptelefoon op.

Enslaved levert anno 2010 met 'Axioma Ethica Odini' een onovertroffen meesterwerk af. Uiteraard totdat de nieuwe plaat eind 2012, begin 2013 uitkomt. Ik kijk er nu al naar uit!