Empty Tremor - Iridium

Empty Tremor - Iridium

Label : SG Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart : Empty Tremor uit Italië bestaat al behoorlijk lang, maar dit album markeert de eerste stap zonder Daniele Liverani, hun mentor en toetsenist sinds lange tijd. Vanuit warrige omstandigheden veroorzaakt door deze en andere veranderingen stapt een band naar buiten die fris en triomfantelijk de wereld van de gepassioneerde progressieve metal weer binnentreedt. 'Iridium' is het juweel dat de band wist te vormen uit alle elementen van hun verleden. Progressieve metal in de stijl van de oude Dream Theater, maar toch in haar eigen klasse. Omdat het wat te melden heeft. Omdat het stevig op eigen benen staat. Simpelweg omdat het een prachtige lading muziek is.

In een interview in dit nummer met de band kun je wat meer gedetailleerde informatie over de band en dit album vinden, naast een interessante uitleg van de tekst van één van de nummers. Er gebeurt een boel op dit album. Maar het belangrijkste dat je moet weten is: als een fan van verfijnde en hoogstaande edoch rockende progressieve metal, is dit je neusje van de zalm. Over tien jaar moet je mee kunnen neuriën met elke passage zoals je dat nu doet met de klassiekers van Dream Theater. Empty Tremor heeft een uitzonderlijk gepassioneerde eigen speelstijl, met een adembenemend goede zanger die van nature een erg warme stem heeft. Deze zang zorgt er ook voor dat de muziek bij elkaar gehouden wordt en dat je als luisteraar emotioneel betrokken raakt.

Het is altijd een grote frustratie geweest dat 'A Change Of Seasons' maar één rit was en elke keer opnieuw te snel voorbij leek. Nu, eindelijk, is er met 'Iridium' van Empty Tremor een schijf waarop elk nummer van vergelijkbare kwaliteit is: na elk nummer voelt het alsof je terugkeert van een andere wereld. Alleen op dit album zijn de poëtische beelden en rijkdom superieur aan die soms clichématige momenten van hun grote helden van weleer. En op dit album krijg je een gloednieuwe wereld voorgeschoteld meteen nadat je de vorige achter je laat.