Disturbed - Asylum

Disturbed - Asylum

Label : Warner | Archiveer onder nu metal

Patrick : 'Ctrl+C' en 'Ctrl+V'… het zijn twee handelingen die elke fervente Word gebruiker blindelings weet uit te voeren. De sneltoetsen voor 'kopiëren' en 'plakken' heeft menige nieuw gebruiker zelfs snel onder de vingers… en ook de heren van Disturbed blijken dit trucje vlekkeloos te beheersen.

Voor 'Asylum' hebben de heren weer eens flink gegraven in het eigen muzikale repertoire en zijn op de proppen gekomen met een album dat naadloos aansluit bij het al vorige materiaal. Stuwende riffs, een enorme toegankelijkheid en dat allemaal gedragen door de altijd zeer overtuigende vocalen van David Draiman. Opener 'Asylum' kent een fel geluid en op 'The Infection' krijgt Donegan weer de ruimte zijn kunsten te vertonen. In 'Another Way To Die' kent het album een absolute mispeer (wat kent het nummer een slaapverwekkende opening) maar met 'Never Again', 'The Animal', 'Serpentine' en 'Innocence' wordt de vertrouwde draad snel weer opgepakt. De band blijft niet helemaal hangen in het eigen repertoire en sluit af met een cover van de U2 klassieker 'Still Haven't Found What I'm Looking For'; deze track ontkomt echter niet aan het typische Disturbed geluid. En mocht je toch op zoek gaan naar dit album, waarom niet meteen de limited edition meegepakt? Het biedt met live uitvoeringen van 'Down With The Sickness', 'Stricken' en de Judas Priest cover 'Living After Midnight' drie alleraardigste extra tracks

Waar de één volop zal genieten van de herkenbaarheid en dolblij zal zijn dat de band vastgehouden heeft aan dezelfde muzikale formule, zal een ander het album betitelen als 'te veilig' en een te hoog 'copy/paste'-gehalte. Of in andere woorden: dit album kun je blindelings aanschaffen als je Disturbed altijd al leuk gevonden hebt. Is dat niet het geval dan kun je het beste met een grote boog om dit album heen lopen.