Edenbridge - Aphelion

Edenbridge - Aphelion

Label : Massacre | Archiveer onder

Ferdi : Edenbridge wordt in de pers geregeld over één kam geschoren met Nightwish. Ten onrechte, als je het mij vraagt. De muziek van Nightwish is namelijk gebaseerd op bombastische stukken en operazang, terwijl Edenbridge het moet hebben van sfeer en melodie. Het enige wat de twee bands met elkaar in gemeen hebben is het feit dat ze een zangeres hebben, maar met die constatering houdt elke vergelijking op.

Laten we hopen dat met Edenbridge's derde album Aphelion de vergelijkingen voor eens en voor altijd ophouden. Je zou de band er namelijk zwaar tekort mee doen, omdat de groep op deze cd -meer dan op de voorgangers Arcana en Sunrise In Eden- een volledig eigen stijl heeft verworven. De spil waar de cd om draait zijn voornamelijk de betoverende vocalen van Sabine, maar toetsenist en gitarist Lanvall is er goed in geslaagd de muziek van diepgang te zien. Luister de cd maar eens met een koptelefoon op, en je hoort details die je in de eerste instantie zouden ontgaan. De power metal van Edenbridge klinkt op deze cd filmischer dan op andere album, door de veelvoud aan sferen, geluiden en tempo's. Zo klinkt The Final Curtain als een tragisch liefdeslied, is Fly At Higher Game een pareltje van progressie door eendroomwereld, en klinkt Red Ball In Blue Sky als de overwinningshymne van een avonturenfilm.

Wel is Aphelion typisch zo'n cd die je meerdere keren moet beluisteren om goed op zijn waarde te schatten. Tijdens de eerste luisterbeurt valt de kwaliteit van Sabine's wonderschone zang en Lanvall's kraakheldere gitaarspel niet eens zo op, maar na enkele luisterbeurten ga je de band steeds meer op waarde stellen. Dit maakt Aphelion een cd die geen enkele metalfan zou mogen missen, maar die het wellicht ook goed zal doen onder de fans van bijvoorbeeld gothic.