Chelmno - Horizon Of Events

Chelmno - Horizon Of Events

Label : Sun & Moon Records | Archiveer onder black metal

Kruitwagen : Godverdomme, heerlijk. Italiaans? Wat, en dan nog goed ook? Kan niet, ze komen uit Italiƫ. Een album dat leunt op meer dan goed drumwerk van Vidharr die ook in andere Italiaanse bands te vinden is (Beatrik de bekendste), superstrak drumwerk. Ik moet bij de zang meteen denken aan de eerste Hellheim, 'Jorgmungard' (niet zo fucked up, maar bijna). De gitaren klinken erg underground maar wel puur en helder, niet te hoog, eigenlijk perfect. De onderhuidse loopjes en sfeer is geweldig. Omdat dit soort muziek vrij eenvoudig is hebben ze veel concurrentie, maar die spelen ze allemaal weg. Underground fast/ raw black metal, met alles zoals het hoort, niks nieuws, niks proberen anders te zijn.

Vooral 'Seeking Inside The Memory' is erg goed. Sfeervol en moordend hard, de drummer is werkelijk op z'n best hier. De accenten zijn allemaal perfect. De hypnotiserende gitaren en algehele opbouw van het nummer doen niks onder voor de vele bekend geworden grootheden; de rauwheid zal ervoor zorgen dat het underground blijft, mooi zo. Ik ben trouwens benieuwd waar ze hun naam vandaan hebben, het zal wel streekgebonden zijn. Een van de zes grote Duitse vernietigingskampen zal het wel niet zijn, in ieder geval niks rechts te vinden hier. Geen rechterhand of fout vlaggetje gezien. Geweldig ook om te zien dat ze wel een email adres hebben maar verder tegen websites, MySpace en blogs zijn. Zelfs een MySpace met een streep erdoor, beetje zoals met de count in de jaren 90, maar dan iets minder glamorous zullen we maar zeggen.

Op internet krijg je meteen weer de Darkthrone vergelijking, maar dat is bullshit. Niet alle rauwe black metal klinkt als Darkthrone, en daar mag men blij om zijn. Darkthone was leuk, maar is nu vooral een postbode met een hobby.