Cataract - Killing The Eternal

Cataract - Killing The Eternal

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Patrick : 'Killing The Eternal' is alweer het zesde full length album van de Zwitsers van Cataract. Over het algemeen weet de band te overtuigen met hun opgefokt, heftige mix van hardcore en death metal, al wil ik er meteen bij aantekenen dat hetgeen de band brengt ook niet echt verheffend of origineel is. Maar met prima uitgevoerde, opgefokte metalcore hoef toch helemaal niets mis te zijn?

Eigenlijk is dit verhaal klakkeloos over te nemen voor het nieuwe album. Dikke, dikke lagen venijnige hardcore en een flinke scheut death en thrash is wat er op 'Killing The Eternal' aan je voorbij trekt. Net als op voorganger 'Cataract' denderen de vijf Zwitsers voort en knallen ze je opgefokte tracks als 'Failed', 'Urban Waste' en 'Drain, Murder And Loss' voor. De tracks liggen qua geluid veelal in het verlengde wat acts als Hatebreed, Terror en The Haunted doen. Erg aangenaam vind ik het sterke gitaarwerk, daarentegen had wat meer afwisseling het album zeker geen kwaad gedaan. Ook dit 'Killing The Eternal' werd, net als voorgaande albums, opgenomen in de Antfarm Studios in Denemarken met Tue Madsen achter de knoppen; een krachtig geluid is de uitkomst.

In dat wat ze doen, is Cataract gewoon goed. Geen poespas en er komt weliswaar niets bijzonders voorbij maar aan de andere kant mankeert er ook niets aan de uitvoering. Als dat voor jou genoeg is en degelijkheid voor gaat op originaliteit, heb je hier gewoon een prima schijf aan (en kun je gerust tien punten bij mijn eindoordeel optellen). Is originaliteit wel belangrijk voor je dan doe je er verstandig aan of verder te zoeken of het album op voorhand minstens even te beluisteren.