Aborym - With No Human Intervention

Aborym - With No Human Intervention

Label : Code 666 | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Ik ben bijna geneigd vol visionaire trots mijn bijnaam te willen veranderen in "Nostradamus, want ten tijde van de 2de CD van Aborym ('Fire Walk With Us', januari 2001) recenseerde ik dat hun muziek niet zou misstaan op het Italiaanse, extreme metallabel Code666. En wat blijkt nu met hun 3de CD? Jawel, Aborym is overgestapt van Scarlet naar Code666. Alsof de jongens mijn recensie zouden hebben gelezen! Hahaha. Maar genoeg zelfbevlekking: wat brengt Aborym met hun 3de schijf?

Wie Aborym mocht kennen, weet dat je moeilijk verteerbare, extreme black metal met rare elektronische invalshoekenzou kunnen verwachten. Wat dat betreft is Aborym niet origineel daar zij volledig aan die verwachting voldoen. Maar anders dan hun goede, zij het niet spectaculaire voorgangers 'Kali Yuga Bizarre' en Fire Walk With Us' doen vermoeden is het verontrustend beangstigende effect van deze CD. Want na een kort introotje barst de black metal-hel los met het titelnummer 'With No Human Intervention'. Godgloeiende, wat een black metal TERREUR! De kolkende agressiviteit braakt met exploderende waanzin de satanische gekte over ons uit. Snerpend snelle black metal, dat met de nodige elektronica een postmodern, noem het een Terminator-achtig sfeertje krijgt. Ik zal maar geen keyboards zeggen, want dat wordt automatisch geassocieerd met 'mellow', en dat is het absoluut niet! Er is de laatste paar jaar wel meer van die industrial-achtige (ex-)black metal CD's verschenen, maar Aborym is wat mij betreft het meest helse van allemaal. Neem de intensiteit van de band War, de elektronische driften van The Berzerker en de black metal-passie van Taake: dan heb je misschien iets wat op Aborym zou kunnen lijken. Met zanger Attila Csihar (ex Mayhem, Tormentor) als Belzebub himself. Pruttelend, krijsend, grommend en met vervormde, verfomfaaide stem raast en tiert hij zijn diabolische cyber-pozie over de black metal-chaos heen. Pas bij het 5de nummer komt er voor het eerst een moment dat je als luisteraar adem durft te halen. Maar dan verslik je je meteen in de fucked up drum 'n' bass van 'Does Not Compute'. Help! Vanuit de helse black metal-abyss val je dus pardoes in de twisted techno-jungle van Aphex Twin en Squarepusher! Bijzonder gedurfd, maar ik moet eerlijk zeggen: Aborym komt er goed mee weg. 'Does Not Compute' klinkt heel geslaagd naargeestig. Daarna stoken ze het hellevuurtje weer op tot een verstikkende hitte met 'Faustian Spirit Of The Earth'. Naarmate de CD vordert, veranderd langzaamaan wel een klein beetje de toonzetting van de muziek. De CD duurt dik een uur en alleen maar een niets ontziende black metal-tornado blazen zou de impact alleen maar doen verslappen, en dat heeft Aborym goed begrepen. Nog steeds bevat de 2de helft van de CD puur zwart vergif, maar krijgt wat vaker een andere samenstelling. De samples, drumcomputers en andere knopjesgarnituur krijgen een wat prominentere rol (en in de hardcore-house van 'Chernobyl Generation' wordt dat wel een beetje te veel van het goede) en er wordt wat meer gevarieerd in tempo. Er wordt zelfs sporadisch wat ruimte gelaten voor wat ludieke genre-integraties. Zo is halverwege de cyber-blackthrash van 'Digital Coat Masque' een heus barok Mozart-klavecimbel-riedeltje te horen en gebruiken ze in 'The Triumph' - net als bij de band 'The Wicked' - wat kermis-achtige draaiorgelmuziek, ondersteund met 06-gehijg van een dame op dreef. De opvallend thrashy 'The Alienation Of A Blackened Heart' sluit op Venom/Sodom-achtige wijze deze imposante schijf af en krijgt alleen nog een kort outro-vervolg en een CD-Rom gedeelte met een biografie waar de scroll-knop het niet van doet en 'n videoclip welke ik niet kon openen (nekt mijn onhandigheid me, of is het eens een keer niet mijn fout?).

Het resultaat van deze plaat is in ieder geval uiterst destructief. Deze muziek staat gelijk aan een gros zelfmoordpalestijnen dat met nucleaire wapens uit Noord Korea heel Manhatten collectief zullen opblazen. Hoe brulde Carnivore dat ook alweer op hun debuut? "Thermonucleair Warrior en "World Wars III and IV! Nou, noem dit maar alvast de post-apocalyptische soundtrack van deze armegaddon: met Aborym als uw duivelse dirigent!