October Tide - A Thin Shell

October Tide - A Thin Shell

Label : Candlelight | Archiveer onder doom metal

Roel de Haan : Ooit begon October Tide als een project van Jonas Renkse en Fredrik Normann om hun creatieve behoeften te bevredigen in een tijd dat Katatonia tijdelijk inactief was. Hun eerste album 'Rain Without End' werd een instant klassieker in het melodieuze death/doomgenre. Door de positieve feedback aangemoedigd kwam er een tweede plaat: 'Grey Dawn'. Deze werd wat wisselender ontvangen maar in mijn boekje staat deze ook als klassieker bekend. In de tussentijd krabbelde Katatonia weer op zijn pootjes terug en October Tide leek bestemt voor een bestaan in de obscuriteit en alleen voor de echte occultisten om van te genieten.

Even doorspoelen naar 2010, Fredrik Normann zegt Katatonia vaarwel en zie daar: October Tide is terug! Na een dergelijke lange tijd van absentie is men geneigd twijfels bij de goede afloop te hebben, maar een eerlijke kans dient men natuurlijk altijd te krijgen. Na veel wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat 'A Thin Shell' een succes is geworden. Het album gaat verder in de lijn van 'Grey Dawn' maar met een verbeterd geluid en wat subtiele nuances. Hoe groot de gelijkenissen ook mogen zijn, het materiaal op 'A Thin Shell' klinkt fris. De spokende melodieën zijn simpelweg van topklasse, de nummers pakkend, emotioneel en verslavend, terwijl de algehele sfeer melancholisch en tegelijk opwekkend is. Iets wat niet eenvoudig te bereiken valt. De leadgitaren zijn fantastisch in hun vermogen je aandacht te grijpen en het overbrengen van een prachtige droefheid die je alleen maar doet smachten naar meer. Als je hun eerdere werk goed vond, dan zul je dit ook goed vinden, ongeacht wat je begrijpelijke aarzelingen ook zijn. October Tide is één van die zeldzame voorbeelden van een reünie die wel goed uitpakt en Fredrik Normann toont hiermee aan dat er toch leven na Katatonia is. Zeer warm aanbevolen.