Forbidden - Omega Wave

Forbidden - Omega Wave

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Evil Dr. Smith : Ik haat Forbidden. Ja, je leest het goed: ik heb een hartgrondige schurfthekel gekregen aan Forbidden. Verdomme, wat blijkt Forbidden toch een kutband te zijn. Hun comebackalbum 'Omega Wave' laat dat maar al te duidelijk blijken. Op deze plaat hebben we namelijk liefst dertien jaar moeten wachten. En het resultaat is van dien aard dat ik zeg: "Godnondeju, waarom zijn die eikels destijds toch uit elkaar gegaan? Hoeveel geweldige thrashplaten hebben we daardoor in die tussenliggende jaren moeten missen? Wat heeft die band ons thrashheads aangedaan?” Dus heren van Forbidden: een welgemeend FUCK YOU dat je ons zo lang heb laten wachten!

Sinds hun heroprichting in 2007 hebben ze gestaag gewerkt aan hun reünie, waarbij ze ook af en toe hun snoet lieten zien op de Nederlandse podia (zoals twee jaar terug in Eindhoven en op Wâldrock en onlangs ook nog op Zwarte Cross), en toen dat zo goed beviel begonnen ze serieus weer aan een studioalbum te denken. Tussen denken en uitvoeren zat nog een gat van twee jaar, maar al luisterend naar het album is het duidelijk dat Forbidden er verdomd goed over heeft nagedacht. Forbidden is fucking evil again!

Natuurlijk, hun derde en vierde album ('Distortion' uit 1994 en 'Green' (1997)) hadden niet meer de impact van de eerste twee ('Forbidden Evil' (1988) en 'Twisted Into Form' (1990)). Met name op 'Green' was de opkomende groove metal terug te horen in het geluid van Forbidden, en dat deed de populariteit van de band geen goed. Maar 'Omega Wave' is een meer dan glorieuze terugkeer naar de machtige thrashmonsters van hun eerste twee albums. De originele zangstem van Russ 'Yabba The Hut' Anderson, de overdonderende thrashriffs, de catchy complexiteit: sodeju, ik was bijna vergeten hoe gaaf Forbidden was. En nog steeds is! Russ Anderson bezit nog zijn eigenzinnige, geniaal nasale brulboei, afwisselend met een meer naar Chuck Billy-neigende en al evenzo imponerende powergrom. 'Omega Wave' is evil, twisted en raw! Dit is dus de plaat die ze na 'Twisted Into Form' hadden moeten maken. Dat daarbij één van de twee originele gitaristen en de drummer zijn vervangen door respectievelijk Steve Smyth (o.a. ex-Testament, Nevermore) en Mark Hernandez (o.a. ex-Heathen), maakt voor het eindresultaat nauwelijks uit. Of eerder nog ten goede, want die Hernandez kan me toch een toch een potje op zijn potten en pannen rammen, luister maar eens naar het overdonderende intro van 'Dragging My Casket'!

Een dik uur lang bewijst Forbidden middels tien nummers dat het niet alleen bestaansrecht heeft, maar gewoon weer de dienst uitmaakt. Fantastische riffs (Craig Locicero rules!), zinderende solo's (Craig Locicero rules again!), pakkende en spannende zanglijnen (vergeet Andersons hobbybandje Parking Lot Prophets, hier trekt hij zijn muil ouderwets open!), spectaculair drumwerk (waarom was die Hernandez mij in het verleden nooit opgevallen?), moddervette productie (Craig Locicero rules once more, tezamen met Tim Narducci, een maat van zijn andere band SpiralArms), en dit alles in hun herkenbare Bay Area thrashstijl. Vorige maand vergeleek collega Nima nog de jonge honden van Bonded By Blood met Forbidden's debuutalbum. Nu is hun 'Exiled To Earth' best een lekker plaatje, maar deze wordt volledig omvergeblazen door zijn oppermachtige leermeester. En dat is niet voor het eerst, want hoe gezellig relatieve jonkies als Municipal Waste, Toxic Holocaust, Warbringer, Skeletonwitch, Evile en al die anderen er op los thrashen, de oude garde blijkt nog steeds de lakens uit te delen. Echter, als je nu denkt dat The Big Four nog steeds Metallica, Slayer, Megadeth en Anthrax zijn, dan moet je je oren nog maar eens laten uitspuiten, want tegenwoordig zijn de troonzitters van de traditionele thrash Exodus, Heathen, Death Angel en dus ook Forbidden! Dus welkom terug Forbidden, welkom terug in de Premier League van de thrash metal. 'Omega Wave': zo lekker, het zou Forbidden moeten worden!