Blackland - Extreme Heavy Psych

Blackland - Extreme Heavy Psych

Label : | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Het is dat er geen prijzen voor bestaan, maar als er iets was om de meest lelijke hoes van het jaar te bekronen dan is 'Extreme Heavy Psych' van Blackland een gedoodverfde winnaar. In de jaren zestig wist bluesman Willie Dixon al dat je niet moet uitgaan van de kaft van het boek, maar naar de inhoud moet kijken. Hij had natuurlijk helemaal gelijk, desalniettemin kostte me het behoorlijk wat moeite om voorbij het foeilelijke groen/paars/zwarte hoesontwerp te kijken.

Als dat eenmaal gelukt is dan blijkt Blackland een Italiaanse band te zijn die zwaar door Pentagram en Black Sabbath geïnspireerde protodoom speelt, met een enigszins punky en rafelig randje er aan.
'Extreme Heavy Psych' (toch wel handig dat de titel van een plaat meteen de categorie aangeeft waarin het werkje gerangschikt moet worden) bevat acht tamelijk lange nummers (gemiddeld zo'n zeven minuten) waarbij niet op een Moog of een Hammond orgel meer is gekeken.

Wat we voorgeschoteld krijgen is nogal traditioneel van opbouw. De tamelijk onbeholpen klinkende zang zorgen enerzijds voor een aparte link tussen jaren zeventig punk en jaren zeventig hardrock, anderzijds wordt het niveau wel behoorlijk naar beneden gehaald. In combinatie met de blikkerige productie klinkt het als een stel vrienden die lekker in de garage aan het jammen zijn. Wat maakt het uit dat deze riff al in 1969 door Toni Iommi is uitgevonden, hij is gewoon leuk dus gebruiken we hem - dat idee. Net als die sample aan het begin van 'Black Wizard': is dat niet Aleister Crowley die we horen? Hoe origineel… Ik heb geprobeerd om het na te lezen in het boekje bij de cd, maar de paarse letters op zwarte achtergrond dansen na een paar seconden voor mijn ogen. Wat voor een *$%@ heeft die hoes ontworpen? Nooit meer doen!

Misschien ben je oud genoeg om je de "iedereen kan schilderen / schilderen op nummer” pakketten van Ravensburger te herinneren. Zoiets is 'Extreme Heavy Psych' ook. Alle sjablonen uit de jaren zeventig hardrock zijn gebruikt en het resultaat is best aardig. Het is alleen al honderdduizend keer gedaan en voegt niks toe. Maar net zoals je aan het schilderen op nummer veel plezier kunt beleven, zo kan het luisteren naar deze plaat van Blackland ook voldoening geven. Je moet dan wel een grote fan zijn van deze muzieksoort en de lat niet al te hoog leggen.