All That Remains - For We Are Many

All That Remains - For We Are Many

Label : Razor& Tie Music | Archiveer onder metalcore

Patrick : Het vorige album van All That Remains (ATR) - 'Overcome' (2008) - bracht niet helemaal waar ik op gehoopt had. Hoewel het een goed album is, steekt het wel een stuk toegankelijker, opener en daarmee ook minder intens in elkaar dan het kroonjuweeltje 'The Fall Of Ideals' (2006). Zal het nieuwe 'For We Are Many' nog een stap verder weg van het agressieve geluid zijn of keert de band terug naar muzikale paden uit het verleden?

Om maar meteen antwoord te geven: de band heeft de bakens lichtjes verzet. Van de gebruikelijke combinatie van melodie, hardcore en melodieuze death is niet afgeweken en ook de tracks met een wat toegankelijker geluid, pakkende refreinen en dito vocalen zijn nog steeds volop te horen (o.a. 'The Last Time', 'Won't Go Quietly', 'Faithless'). Maar het album herbergt ook meer tracks waarop het venijn weer het voortouw mag nemen. Met o.a. tracks als 'For We Are Many', 'Some Of The People, All Of The Time' (met machtige deathcore twist aan het einde van het nummer) en 'Dead Wrong' lijkt ATR bewust gezocht te hebben naar meer agressie en intensiteit. En daar zijn ze bijzonder goed in geslaagd. Het zorgt ervoor dat dit nieuwe album een geluid met zich meedraagt dat ergens het midden houdt tussen 'The Fall Of Ideals' en 'Overcome', waarbij de balans misschien toch een beetje in het voordeel van het agressieve doorslaat. De weer schreeuwende, jengelende en brullende Labonte draagt daar zeker aan bij. Dat hij melodieus en zuiver ook uitstekend uit de voeten kan, bewijst het deel akoestische 'The Waiting One', waarop Labonte demonstreert wat een klasbak hij is. De productie was wederom in handen van niemand minder dan Adam Dutkiewicz (KsE), wat zo ongeveer gelijkstaat aan een garantie voor een spetterend en extreme krachtig geluid.

Voor de één mag de terugkeer naar het oude geluid wellicht lichtjes voelen als een herhaling van zetten, maar ik ben ervan overtuigd dat de liefhebbers van ATR de gedeeltelijke terugkeer naar het geluid van 'The Fall Of Ideals' probleemloos zullen omarmen en als snel als puur genot zullen bestempelen.