Thaurorod - Upon Haunted Battlefields

Thaurorod - Upon Haunted Battlefields

Label : NoiseArt Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In 2007 maakte ik middels hun derde demo 'Morning Lake' voor het eerst kennis met deze Finse band. De band liet zeker potentie zien, maar viel bij mij door de mand door het gebrek aan afwisseling en vooral de zang van Vladimir Lumi sprak mij persoonlijk niet echt aan.

Ondertussen heeft men onderdak gevonden bij Noise Art Records en drie jaar na het verschijnen van die demo en acht jaar na de oprichting, is de band nu eindelijk toe aan haar eerste langspeler, 'Upon Haunted Battlefields'. Het album begint gelijk met prachtige up-tempo symfonische power metal en de band eist meteen je aandacht op. De snelle riffs, mooie leadgitaren en heldhaftige keyboards hakken er meteen goed in en zetten de toon voor de rest van de plaat. Het jarenlange oefenen en samenspelen heeft hoorbaar zijn vruchten afgeworpen. De band heeft in elk opzicht vooruitgang geboekt en heeft acht kwalitatief hoogwaardige songs afgeleverd. De songs zitten vol tempo- en stemmingswisseling, wat bij het voorgaande werk nogal aan schortte naar mijn mening. De nummers klinken hierdoor spontaner, intenser en blijven overeind staan.

In vergelijking met de voorgaande releases is 'Upon Haunted Battlefields' sneller uitgevallen, maar men heeft er voor gezorgd dat het melodieuze aspect van de band niet verloren gaat. Zanger Vladimir Lumi heeft daarnaast plaats moeten maken voor Markku Kuikka en dat is de muziek alleen maar ten goede gekomen. Man, wat een geweldige strot heeft die kerel zeg! Niet alleen heeft de beste man een mooie stem die veel beter bij Thaurorod past, maar schakelt ook moeiteloos tussen verschillende toonhoogtes. Hij heeft de band dan ook naar een veel hoger niveau getild. Voeg tot slot een vette productie aan het geheel toe en met de prachtige cover artwork van Ken Kelly (het meest bekend van zijn werk voor Manowar) is het plaatje compleet.

Met 'Upon Haunted Battlefields' heeft Thaurorod een zeer respectabel debuut afgeleverd en als men zich op deze blijft doorontwikkelen, dan acht ik de kans niet klein dat men tot de top van het symfonische power metal genre gaat behoren. Fans van bands zoals Dragonforce, Sonata Arctica, Stratovarius, Fairyland en consorten zullen Thaurorod zeker een kans moeten geven.