Secret Sphere - Archetype

Secret Sphere - Archetype

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Secret Sphere heb ik altijd tot n van de betere Italiaanse power metal bands gerekend en op elk album heeft men zich opnieuw bewezen. Hoewel ik altijd gecharmeerd was van deze band, heb ik de band nooit meer dan een goede power metal band gezien en vond ik niet alle nummers even goed te pruimen. Het laatste album 'Sweet Blood Theory' viel mij zelfs ietwat tegen, dankzij de soms te melodieuze, teveel naar Edguy-neigende karakter ervan.

Wat schets mij verbazing wanneer ik aan de zesde langspeler 'Archetype' begin? Het album begint na de intro met het geweldige 'Line Of Fire' en ik zit gelijk op het puntje van mijn stoel. Het nummer begint met de herkenbare elementen van Secret Sphere en laat sfeervolle power metal met melodieuze, virtuoze gitaren horen. Het wordt echter ook gelijk duidelijk dat het album sneller en agressiever is uitgevallen dan zijn voorganger. De zang van Ramon Messina is overtuigender dan ooit en de agressieve achtergrond zang van Sadist zanger Trevor geeft de muziek net dat tikkie extra. De song is daarnaast ontzettend pakkend en het simpele refrein pakt je meteen bij de strot en nodigt je uit om je vuist in de lucht te gooien en uit volle borst mee te schreeuwen. De keyboardpartijen zijn kort gezegd adembenemend en zorgen voor een spannende sfeer.

Dat nummer zet gelijk de toon voor de rest van het album. 'Death From Above' begint bijvoorbeeld rustig en mondt langzaam uit tot een snelle power metal knaller en de daaropvolgende 'The Scars That You Can't See' is een gevoelige mid-tempo songs, met een mooie, dynamische opbouw. De daaropvolgende songs bevatten alle bovengenoemde kenmerken en zijn stuk voor stuk een ware power metal climax. De plaat is behoorlijk afwisselend en de nummers zitten vol tempo- en sfeerwisselingen De vergelijkingen met bands zoals Labyrinth, Edguy, (latere) Axxis en soortgelijke bands zijn wederom aanwezig en in nummers zoals 'Mister Sin' en 'All In A Moment' komen ook de invloeden van latere Helloween, Gamma Ray en Freedom Call naar voren. In tegenstelling tot 'Sweet Blood Theory' heb ik dit keer niet het gevoel dat men deze bands achterna gaat en daar waar dat album soms ongenspireerd overkwam, klinkt 'Archetype' ouderwets spannend en intens. Voeg daar fantastische koren en achtergrond zang van Alessandro Conti (Trick Or Treat) en Damnagoras (Elvenking) aan toe - die op elk nummer te horen zijn - en het album kan niet meer stuk.

De productie heeft in de handen van Gitarist Aldo Lonibile en drummer Federico Pennazzato gelegen en de heren hebben er een fantastisch werk van gemaakt. Alles bij elkaar heeft Secret Sphere het beste album in zijn carrire afgeleverd! Fans van het eerdere werk en liefhebbers van sfeervolle, symfonische power metal kunnen de plaat zonder een seconde twijfel in huis halen.