Place Of Skulls - As A Dog Returns

Place Of Skulls - As A Dog Returns

Label : | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Victor Griffin kan met recht een legendarische gitarist binnen de heavy rock en doom metal genoemd worden. Hij maakte ondermeer deel uit van Death Row en Pentagram en bij deze laatste is hij sinds kort weer actief als sessiemuzikant voor de live optredens waarmee deze fameuze Amerikaanse act weer een beetje geloofwaardigheid terug heeft gekregen. Sinds 2000 is Griffin ook actief met de band Place Of Skulls waarbij hij samen met drummer Tom Tomaselli de constante factor is. Tussen 2003 en 2007 was Dennis Cornelius, die je kunt kennen van Revelation en Memory Driven, de bassist maar hij is inmiddels vervangen door Lee Abney die de eerste twee jaar binnen Place Of Skulls aan de dikke snaren plukte en ook al met Victor Griffin in Death Row zat.

Place Of Skulls heeft inmiddels al de nodige goede CD's op hun naam staan zoals het debuut 'Nailed', de tweede schijf 'With Vision' en het in 2006 verschenen 'The Black Is Never Far'. Vier jaar na die laatste schijf is nu 'As A Dog Returns' verschenen en deze CD borduurt voort op het vorige werk. Griffin verstaat het als geen ander om geweldige riffs te schrijven, die hier en daar wel wat weg hebben van Cathedral. Ook weet hij als geen ander om rustigere passages te verwerken in het materiaal waardoor je een mooi geluidsbeeld van hard en zacht krijgt zonder dat het elkaar bijt. Sterker nog, het vult elkaar zo goed aan dat je als liefhebber van het genre zonder problemen raad weet met dit album. Het is echt enorm sterk. Als spreekwoordelijke kers op de taart staat er een geslaagde cover van het Steppenwolf nummer 'Desperation' op. Wat mij betreft is dit verplichte kost en je moet de band dan ook zeker gaan bekijken als ze in het land zijn binnenkort.