Made Of Hate - Pathogen

Made Of Hate - Pathogen

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Made Of Hate's debuut album 'Bullet In Your Head' vond ik aardig te pruimen, maar was niet echt weg van deze band. Op dat album liet men een aangename combinatie van power metal en Scandinavische thrash horen en bij vlagen deed men mij denken aan een band als Children Of Bodom. Het album viel bij mij vooral door de mand door de monotone zang (lees: gekrijs), de soms slordige combinatie van de bovengenoemde stijlen en zijn matige productie.

Bijna drie jaar later keert de Poolse combo terug met hun tweede plaat en al gelijk vanaf de opener 'Friend' is het hoorbaar dat men de zaken dit keer beter voor elkaar heeft. Ten eerste is de productie helderder en krachtiger uitgevallen, waardoor de muziek beter tot zijn recht komt. De riffs, die bij deze band min of meer de hoofdrol spelen, hebben daarnaast beter uitgepakt en zijn meer pakkend dan voorheen. De gitaren laten over het algemeen geen ruimte voor discussie en gitarist Mike Kostrzynski schittert op het album door zijn prachtige vertoningen. Of het nu om de slaggitaren of technische soleerwerk gaat, staat hij stevig in zijn schoenen en laat geen enkel steekje vallen. De microfoon heeft hij dit keer overgedragen aan gitarist Radek Polrolniczak, maar of dat een goede keuze is geweest betwijfel ik. Mike was niet zo sterk als zanger en zijn geschreeuw bestempel ik een beetje als "dertien in een dozijn. Radek heeft een totaal andere stemgeluid en zit ergens tussen grunts en hardcoreachtig gebrul in. Maar ook hij klinkt helaas te monotoon en de cleane achtergrondzang van Mike helpt daar niet echt bij. Hierdoor is men echter meer de kant van bands zoals Soilwork, Destinity en Mercenary op gegaan.

Zoals u al misschien kon raden laat de band op 'Pathogen' opnieuw een combinatie van power metal en Scandinavische thrash horen, waardoor het album behoorlijk afwisselend klinkt. Helaas hebben de heren het wederom niet voor elkaar gekregen om deze combinatie "logisch te laten klinken. De vele plotselinge breaks en overgangen maken de nummers onherkenbaar, wat tot gevolg heeft dat ze niet blijven hangen en geen blijvende indruk achterlaten. De matige, monotone zang is daarnaast een storende factor in deze band. Dat is verdomd jammer, want deze band bestaat uit zeer getalenteerde muzikanten en speltechnisch is 'Pathogen' een kwalitatief hoogwaardige plaat. De heren zullen er goed aan doen om een echte zanger in dienst te nemen en hun muzikale pad kritischer bekijken en uitstippelen. Fans van melodieuze Zweedse thrash met een flink moderne aanpak moeten deze plaat maar eens beluisteren.