Grave Digger - The Clans Will Rise Again

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In 1997 leverde Grave Digger met 'Tunes Of War' n van de meest succesvolle platen in zijn carrire af. Tevens was dit het eerste conceptalbum voor de Duitse heavy metalbrigade, een lijn die de band op de daaropvolgende albums 'Knights Of The Cross' en 'Excalibur' doortrok. 'Tunes Of War' was echter een album volledig opgedragen aan de bloederige en heldhaftige verhaal van William Wallace (a.k.a. Braveheart) en is dertien jaar na dato nog steeds een mijlpaal. De band viert dit jaar zijn dertigste jubileum en viert dat op een gepaste en waardige manier. Ten eerste gaf men op de afgelopen editie van Wacken Open Air een speciaal optreden weg, waarbij 'Tunes Of War' is zijn geheel werd gespeeld en gezien het cover artwork van de nieuwe elpee 'The Clans Will Rise Again' op de achtergrond, was het optreden ook min of meer een preview van de nieuwe creatie.

De voorgaande twee albums 'Liberty Or Death' en 'Ballads Of A Hangman'' verschilden behoorlijk van elkaar en zoals u in mijn review kunt lezen, was ik behoorlijk uit mijn bol gegaan van de laatstgenoemde. Ik was dan ook heel erg benieuwd naar hoe 'The Clans Will Rise Again'. Aan ene kant zat ik met het modernere geluid van 'Ballads' in het achterhoofd, aan de andere kant met de progressieve invloeden van 'Liberty' en natuurlijk was de vraag of men terug zou vallen op de succesvolle formule van 'Tunes Of War'. Daarnaast was ik ook vooral benieuwd naar de huidige situatie, omdat dit het eerste album is zonder gitarist en een van de belangrijkste songwriters, Manni Schmidt! De band heeft echter een waardige opvolger gevonden in Axel "Ironfinger" Ritt, bekend van het magnifieke Domain. Nou heeft Ritt op het podium bewezen prima bij Grave Digger te passen, maar aangezien hij met Domain in een totaal andere, meer progressieve hoek zit, vroeg ik me of die invloeden op 'The Clans Will Rise Again' te horen zouden zijn.

Nou, het album begint met een doedelzakintro die gelijk de sfeer van 'Tunes Of War' oproept en meteen erg vertrouwd klinkt. Als men daarna lost barst met de krachtige 'Paid In Blood' word ik wederom overdonderd door stevige heavy metal in de welbekende, typische Grave Digger stijl! Wat gelijk opvalt is de rauw, ouderwetse en eerlijke gitaarsound. Niks geen moderne taferelen of progressieve uitstapjes, maar pakkende recht doorzee traditionele heavy metal. Grave Digger is, mede dankzij het unieke stemgeluid van opperhoofd Chris Boltendahl, altijd een herkenbare band geweest en met 'The Clans Will Rise Again' is dat niet anders. Sterker nog, met dit album is de band nog herkenbaarder dan op de twee voorgangers. De kracht van deze band heeft altijd in pakkende riffs en refreinen gezeten en het album zit van begin tot eind vol hiermee. Over het algemeen is 'The Clans Will Rise Again' ook sneller en agressiever uitgevallen en dat vind ik alleen maar positief. Er wordt echter niet de hele tijd gas gegeven, maar komen regelmatig krachtige, pompeuze mid-tempo headbang riffs voorbij en wordt bij 'Coming Home' en 'When Rain Turns To Blood'.

De nieuweling Axel Ritt schittert werkelijk op het album met zijn prachtige kunsten en hij heeft de band naar een nog hoger niveau getild. Het album is dan ook van begin tot eind een climax en ik kan geen moment noemen waarop het album zou moeten verzwakken. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat men 'Ballads Of A Hangman' zou overtreffen, maar dat hebben ze met verve voor elkaar gekregen. Hiermee bewijst de band bovendien na dertig jaar nog altijd enorm enthousiast te zijn en zeker bestaansrecht heeft. Wat mij betreft is dit gewoon een must voor elk zelfrespecterende heavy metal fanaat. Ik moet u echter wel waarschuwen dat het album de eerst komende weken niet uit uw speler te slaan zal zijn!