Malevolent Creation - Invidious Dominion

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Atwater : 'Invidious Dominion' is het elfde offer van Malevolent Creation, de band draaiende om gitarist Phil Fasciana, en heeft inmiddels zijn weg naar de consument gevonden. Bij de vorige release was ik nogal bang dat het wel eens het laatste album zou kunnen zijn van deze veteranen. Niets is dus minder waar.

De band heeft altijd zeer veel last gehad van bandleden die opstapten of ontslagen werden. Dit zou Malevolent Creation veel eerder genekt hebben als niet oprichter en gitarist Phil Fasciana de basis van de nummers altijd zelf geschreven had. Ook op 'Invidious Dominion' is te horen dat veel riffs afkomstig zijn uit zijn koker. Tot zover niets nieuws onder de zon. We moeten het dus gaan zoeken in de details. De zang wordt wat meer gevarieerd geserveerd door dubbele vocalen op sommige nummers toe te passen. Verder valt op dat de solo's moderner klinken dan we gewent zijn van Fasciana, en ondanks het artwork (door Pr Olofsson), wat refereert naar het eerste album 'The Ten Commandments', blijft de overeenkomst met deze klassieker achter op de werkelijkheid. 'Invidious Dominion' klinkt wat meer als een consistent album, niet zoals 'Doomsday X', de vorige schijf, een losse verzameling op zichzelf staande nummers die toevallig op n plaat gekwakt zijn. Hierdoor komt de signatuur van de band, een hybride tussen oldschool death metal met modernere death metal, beter uit de verf. 'Invidious Dominion' geeft pas na enkele luisterbeurten die wat dieper gaan dan standaard rondjes in de CD-speler de diepgang en vibe af, en op dat moment ontstaat er dus een mooi en consistent album.

De plaat opgenomen in de Mana Recording Studio van Eric Rutan (Morbid Angel, Hate Eternal), en volgens mij is er niets getriggert op drumgebied. Wat erg opvalt is dat Brett Hoffmann zijn giftige angel vol agressie vocaal door de plaat ramt. Zijn stem heeft in de productie een prominente plaats op de voorgrond gekregen, iets wat fans van de zangstijl bepaald niet erg zullen vinden. De zang van Hoffmann is namelijk niet bepaald standaard in de death metal wereld. Hij klinkt eerder als een Tom Araya die gerencarneerd is als jakhals. De productie legt zich nogal toe op een kleine bandbreedte, wat inhoud dat er weinig sub en hoog te horen is, waardoor de hele productie wat minder dynamisch klinkt dan dat het zou kunnen zijn. De betere nummers op de CD zijn onder andere 'Conflict Finalised' (door de super lekkere catchy thrashy riffs), 'Slaughterhouse' (nu te beluisteren is op de MySpace pagina), 'Antagonised' en 'Corruptor', allen typische Malevolent Creation nummers. En als je van het supersnelle werk houdt is 'United Hate' echt iets voor jou. Deze is snel, lijkt nooit langzamer te gaan en is meedogenloos hard.

Samengevat kan gesteld worden dat de elfde langspeler van Malevolent Creation is wat we ervan verwacht hadden, een echt Malevolent album zonder teveel fratsen. De plaat staat bol van de goede tracks en zijn samen met subtiele veranderingen in solo's, productie en zang een aanrader voor (US) death metal luisteraars, al dan niet gericht op de oude school. Het album laat horen dat de band nog vol energie zit en kwalitatief goed materiaal kan schrijven. Het is geen tweede 'Retribution' of 'Envenomed', maar wel sterker dan 'Doomsday X'. Overigens wordt het hele album via een online stream aangeboden en de digipak en vinylversie zullen een extra nummer bevatten.