Toxik - Think Again

Toxik - Think Again

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Patrick : Begin 2008 bracht Displeased Records de Toxik DVD 'Dynamo Open Air 1988' op de markt. Het schijfje geeft een pracht overzicht van de concerten die de neo-thrash band op Dynamo Open Air en het optreden twee avonden ervoor in Dynamo gaf. De band had echter weinig tot geen inspraak met betrekking to de release van deze DVD. Op 'Think Again' neemt de band nu zelf het heft volledig in eigen hand…

De DVD 'Think Again' bevat drie secties waarbij die van een concert uit 1989 het belangrijkste deel beslaat. Het concert is een registratie van het optreden dat in 1989 plaats vond in het Paramount Theater in de bands thuishaven Peekskill, New York. In een klein uur wordt 'World Circus' er volledig doorheen gejaagd maar ook een vroege versie van 'Spontaneous' komt voorbij. De registratie bevat geen moderne fratsen met allerlei camerastandpunten en wat al niet meer maar is een weergave, opgenomen met een camera van achter uit de zaal. Het zorgt ervoor dat het hele concert heerlijk getrouw voelt en dat het van begin tot eind een jaren tachtig sfeer uitademt. Leuke anekdote om toe te voegen is wellicht dat het podium waar het drumstel op staat volledig bestaat uit melkkratten melk die 's nachts ontvreemd waren bij diverse lokale supermarkten.

Hoewel dit concert absoluut erg leuk is om naar te kijken, wordt het voor de fans nog interessanter in de andere twee gedeeltes. Naast een enorme foto galerij, waar bergen nooit eerder uitgebrachte concert foto's, backstage passes, posters en kiekjes aan je voorbij trekken, is vooral het 'special features' gedeelte er eentje die de nodige nieuwigheden voorbij laat komen. Om te beginnen is er een recent interview. Media 2010 vroeg de band aan hun fans om vragen voor een interview in te sturen en Tad Leger, Josh Christian en Mike Sanders nemen er ruim een half uur de tijd voor allerlei actuele zaken te bespreken. Als klap op de vuurpijl komen er echter vier, nooit eerder uitgebrachte tracks uit 1986 voorbij, toen de band nog als Tokyo door het leven ging. In een iets andere samenstelling trekken 'We The Savage', 'Straight Razor', 'Sinner Rights' and 'Armageddon' voorbij. De nummers laten niet plots een nieuw licht op de muzikale capaciteiten van Toxik zien, maar het is wel zeer leuk om dit materiaal, dat nog dateert van voor de uitgave van de demo, voorbij te horen denderen. Wat mij betreft is dit (haast) alleen al de aanschaf van deze DVD waard.

Al met al geeft deze DVD een primazicht op de beginjaren van de band en de fans weten wat hen te doen staat. Wat rest is nu met zijn allen stiekem blijven hopen op nieuw materiaal?