Nightfall - Astron Black And The Thirty Tyrants

Label : Metal Blade | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Ook op het Hellenistisch schiereiland ontwikkelde zich een innovatieve vorm van zwartgeblakerde kunst. In de jaren negentig schonk de Griekse metal scene ons bands als Rotting Christ, Nightfall en Sceptic Flesh. Ze waren even brutaal als hun Scandinavische broeders, maar voegden er een eigen toets aan toe. De verfijnde Griekse cultuur en Hellenistische roots schemerden door in de teksten en muziek van deze toonaangevende band uit het zuiden.

We bevinden ons in een periode dat sterke geesten zich voor onbepaalde tijd terugtrekken om te bezinnen, om dan jaren later plots toe te slaan met een nieuwe band, nieuw album en nieuw label. Na 'Lyssa: Rural Gods And Astonishing Punishments' uit 2005 werd het angstvallig stil rond Nightfall. Zanger/componist Efthimis Karadimas was toe aan een sabbatperiode. Geruchten rond de split werden sterker toen andere leden zichzelf een nieuwe toekomst verzekerden bij bands als Nile, Rotting Christ en Firewind.

De vier jaar vrijwillige ballingschap van Efthimis heeft zijn zang intenser gemaakt, zijn pozie nog meer geestverruimend en zijn muzikaal palet nog rijker. Heden ten dage is Nightfall een internationaal gezelschap. Naast onze frontman en Grieks toetsenwizard Stathis Kassios heeft de Duitse drummer Jrg Uken zich een stevige positie in de band veroverd. Hij is immers het brein achter de Soundlodge Studios waar grote delen van dit album werden opgenomen en geproduceerd. De Amerikaanse gitarist Evan Hensley brengt ferm riffwerk aan, maar ook prachtige, melodieuze solo's. En de trend blijft dat een zeker kosmisch bewustzijn in de teksten getaleerd wordt, zonder zich schuldig te maken aan trendy gedweep met Odin (al blijft het respect voor mythologie altijd bestaan).

Hoe dit nieuwe creatieve proces uiteindelijk verworden is tot een heerlijke hernieuwde kennismaking met Nightfall mag bij iedereen onderhevig zijn aan subjectieve gevoelens, toch kan ik zonder blikken of blozen stellen dat dit een fantastisch Nightfall album is. Wie de band al kende, kan dit blindelings aanschaffen. Zij die nog mochten twijfelen zij lezen verder. Een geheimzinnig intro met planetaire gezangen vormt de intro naar het hevige 'Astron Black'. Dit is jagende, melodieuze black met rijke toetsenlagen, zonder echter ooit het nerveuze karakter van de nieuwste bands te bereiken. Episch is het kernwoord, waarbij de verstaanbare ruwe zang meteen als herkenningspunt geldt. Let op het klassieke piano outro. Strak en wervelend is ook 'Astronomica/Saturnian Moon'. Door de zekere simfonische inslag en heldere gezangen zal dit de fans van Borknagar doen watertanden. We spitsen de oren bij de knappe, gevoelige gitaarsolo die 'Astra Planeta/We Chose The Sun' inluidt. Met veel phasing en kosmische chants groeit dit uit tot een beklijvend festijn, waarbij de gesproken zin "We are about to fall blijft hameren in mijn geheugen. Ook 'Ambassador Of Mass' - waar een videoclip voor gemaakt is - heeft zo'n fraaie gitaarsolo, al focust deze song zich weldra op strakheid en beukwerk. Een mooi bewijs van het talent van drummer Jrg Uken die met zijn thrash/death achtergrond moeiteloos overdonderende snelheden haalt. Nightfall vergeet echter geen vlotte stukken in te bouwen. In die optiek knipoogt 'The Criterion' en even later 'Archon Basileus' naar de periode dat men enige gotische en zelfs industrial invloeden in de muziek toeliet. De laatste songs bevatten nog meer grandeur en weidsheid. Let wel, zonder in te boeten aan heftigheid. De simfonische achtergrond maakt gebruik van koorzang ('The Thirty Tyrants'), terwijl wispelturige structuren gesublimeerd worden door toegankelijke refreinen. Bovendien heeft 'Astron Black And The Thirty Tyrants' een overweldigende productie.

Als dit geen doorstart bij Metal Blade is die de ogen opent voor deze majestueuze band, dan is de wereld verloren en kunnen we enkel onze blik in pure wanhoop richten tot de sterren. Verplichte aanschaf voor zij die houden van intelligente, extreme en opzwepende metal met doorleefde teksten.