Iron Maiden - The Final Frontier

Iron Maiden - The Final Frontier

Label : EMI | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : Inmiddels is 'The Final Frontier', Maiden's laatste creatieve uitspatting, een week of twee uit, en de superlatieven zijn niet van de lucht. Dat wil zeggen, als ik de meest recente persberichten mag geloven die platenmaatschappij EMI de wereld instuurt. Over ter wereld komt de plaat hoog binnen in diverse album charts - waarschijnlijk omdat loyale metalfans de enigen nog zijn die platen daadwerkelijk kopen, maar dat terzijde - en de Britse pers (Times, Kerrang, NME, Evening Standard) komt gezamenlijk tot de conclusie dat 'The Final Frontier' een briljant stukje werk is.

Nou weet ik dat Maiden best in staat is tot het schrijven van briljante muziek - denk maar een aan hun eerste zeven albums - maar in dit geval moet de eerlijke conclusie zijn dat ze ook met 'The Final Frontier' niet het beste uit zichzelf naar boven hebben gehaald. Neen, het is zeker geen vervelende plaat geworden, en met 'The Alchemist' hebben ze weer een ouderwetse kraeckert in het straatje van 'Aces High' te pakken, maar voor de rest wijkt het songmateriaal geen millimeter af van wat we de laatste tien jaar van de band gewend zijn, en ik ben nog steeds van mening dat dit creatief gezien nou niet bepaald de sterkste fase is in het bestaan van de band. Wel groeit de plaat weer een beetje na iedere draaibeurt (inmiddels ben ik bij rondje 25), dus in het rijtje 'Brave New World', 'Dance Of Death' en 'A Matter Of Life And Death' is het zeker niet de slechtste.

Nu kan ik nog riemen papier vullen met in een diepte-analyse betreffende alles wat er op de plaat te vinden is, maar de Iron Maiden kenners onder ons (en wie is dat niet) weten nu allang al hoe 'The Final Frontier' in elkaar zit en zullen de plaat waarschijnlijk gewoon aanschaffen. Fans tot de jaren negentig en metal liefhebbers die sowieso al niets met de band hebben kunnen dit gewoon laten liggen.