Wino - Live At Roadburn 2009

Wino - Live At Roadburn 2009

Label : Roadburn Records | Archiveer onder stoner

Martin : "This album is dedicated to Jon Blank (1974-2009) who passed away four days after this show”. Een passend grafschrift voor de bassist die, samen met Clutch drummer Jean-Paul Gaster, de ritmesectie vormde op Wino's solo debuut, 'Punctuated Equilibrium', en de daarop volgende live shows.

Logischerwijs ligt de nadruk van de set op deze registratie van hun show tijdens Roadburn's Afterburner, in feite gewoon een uit de hand gelopen afterparty die inmiddels is uitgegroeid tot de semi-officiële vierde festivaldag, op dat solo album, maar de charismatische zanger/gitarist is nu eenmaal zo zwaar belast, of gezegend, met zijn legendarische status dat hij er niet aan ontkomt om ook wat werk van zijn eerdere bands te spelen. Saint Vitus is hier echter niet bij inbegrepen, want die band speelde twee dagen daarvoor een eigen, nogal belabberde, show. Wel schenkt Wino in zijn set aandacht aan The Obsessed en Spirit Caravan.

Gelukkig is dit optreden stukken beter dan het nogal ongeïnspireerde, en behoorlijk slordige, Vitus. Wino, Blank en Gaster vormen een strakke band, maar anderzijds is men ook niet bang om zo nu en dan de teugels te laten vieren en elkaar voldoende soloruimte te gunnen om je er geregeld aan te herinneren dat we hier met een echte liveregistratie te maken hebben. De songs mogen dan wel van verschillende bands afkomstig zijn, maar alles past prima bij elkaar, wat ook niet raar is aangezien Wino's karakteristieke, rauwe stem een (ver)bindende factor is. Op 'Live At Roadburn 2009' valt er ook weinig te klagen over zowel zijn gitaarspel als zijn zang.

Zoals gebruikelijk is Roadburn Records gegaan voor een no-nonsense aanpak en heeft men wederom een eerlijk klinkende live-registratie uitgebracht, zowel op CD als op vinyl, met een goed, helder geluid en minimaal maar effectief artwork. Dit is ook precies hoe een live album moet zijn: direct, ongepolijst en authentiek. Aangezien deze omschrijving ook past bij Wino's muziek, hebben we hier te maken met een erg logische release. Natuurlijk is 'Live At Roadburn 2009', net als al die andere live albums, een erg slap substituut voor het zweet, de herrie en de sfeer van het echte optreden, maar het is wel goed genoeg om te dienen als nostaligisch tripje, of gewoon als een eerste kennismaking met deze band.