Thy Symphony - Harmonizing The Wolds

Thy Symphony - Harmonizing The Wolds

Label : Sleaszy Rider Recs. | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De naam van deze band onthult al wat je kunt verwachten. Deze Braziliaanse formatie treedt op hun debuut in de voetsporen van symfonische power metal bands zoals Domine, Symphony X en uiteraard Rhapsody Of Fire en dat doen ze puur technisch gezien niet slecht. Het geheel is groots aangepakt, de songs klinken goed doordacht en zijn zorgvuldig uitgewerkt. De band heeft zelfs een echte koor op het album weten te krijgen. Het geheel is uiteraard erg symfonisch uitgevallen en heeft een soundtrackachtige feel over zicht.

Dankzij de vocalen van zangeres Camilla Senne vertoont de muziek ook gelijkenissen met bands zoals Nightwish, Edenbridge en Quantice en neigt de muziek hier en daar naar gothic metal a la Epica en de eerste twee After Forever albums. Gelukkig heeft deze dame heeft daarnaast een krachtige stem en een braad bereik en kan een aardig potje zingen. Helaas kan dat niet gezegd worden over de vocale prestaties van zanger Allan Ortona! Hoewel de beste man duidelijk zanglessen heeft gevolgd, komt hij erg geforceerd over en past zijn zware stem niet echt bij deze muziek.

De songs klinken daarnaast te doordacht waardoor enige vorm van spontaniteit ontbreekt. Als je de muziek volledig ontleedt klopt alles en is het geheel prima uitgevoerd. Alleen komt het totaalplaatje niet over en na een nummertje of drie begint de verveling flink toe te slaan. Jammer, want de band heeft genoeg kwaliteiten om werkelijk met iets magistraals te komen. 'Harmonizing The World' is dat echter niet geworden. En laten we eerlijk zijn, van een album waar zes jaar aan gesleuteld is mag je meer verwachten.