Swashbuckle - Crime Always Pays

Swashbuckle - Crime Always Pays

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Het schip Running Wild mag dan wel gezonken zijn, maar piraterij is nog altijd een actueel onderwerp en worden de zeeën der metaal onveilig gemaakt door het Schotse Alestorm, die zuipend, lallend en feestend zieltjes veroveren. Daarnaast is het schip Swashbuckle uit de VS, die het onder leiding van Admiral Nobeard een stuk steviger aanpakt.

Op hun derde avontuur 'Crimes Always Pays', hebben de heren het iets anders aangepakt. De band speelt nog steeds agressieve thrash/crossover, met hier en daar wat death metal deuntjes. De akoestische stukken die op de twee voorgangers regelmatig voorkwamen zijn dit keer beperkt gehouden tot slechts vier songs en de "reguliere” nummers zijn dit keer wat langer. Hierdoor heeft het totaalplaatje een andere sfeer gekregen dat de voorgaande albums en soms is dat wel even wennen. Maar goed, als je je daar eenmaal overheen heb gezet is het weer optimaal genieten geblazen van stevige, agressieve thrash met een groot gevoel voor humor.

Nou heeft de band altijd al goede songs afgeleverd, maar voorheen waren de meeste nummers naar mijn mening ietwat aan de korte kant. Wat dat betreft klinken de songs op 'Crime Always Pays' iets completer voor mijn gevoel. Door deze aanpak luistert de plaat wel makkelijker weg en maakt op een of ander manier een professionelere indruk. Gelukkig heeft men de songs wel voorzien van genoeg afwisseling zodat deze niet vervelen en heeft er voor gewaakt dat de plaat niet monotoon klinkt. De ene pakkende riff volgt de ander op en Admiral Nobeard schrijf zijn crew schreeuwend en brullend de les voor en na een paar flinke slokken rum klinkt hij nog meer geflipt.

Ik moet toegeven dat ik die grappige akoestische intro's enigszins mis, want dat paste gewoon prima bij Swashbuckle en zorgde bovendien voor een tikje extra "piratensfeer”. Maar goed, laten we het positief bekijken en zeggen dat 'Crime Always Pays' in ieder geval niet helemaal een herhalingsoefening geworden. Voor de rest kunnen de liefhebbers van de eerste twee albums, ook deze plaat gerust in huis halen en metalheads met een gevoel voor humor, die hun kop op thrash, hardcore en crossover bands zoals Municipal Waste, Legion Of The Damned, Slayer, Overkill, Slayer, Agnostic Front en soortgelijke genre- en stijlgenoten schudden, moeten dit album een kans geven.