36 Crazyfists - Collisions And Castaways

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder metalcore

Caby : 'Collisions And Castaways' is zesde studio opname van de band. Het is een donderslag bij heldere hemel aan emoties. Het is een storm aan verdriet en reflecties, geselecteerd uit frontman Brock Lindow zijn kast vol met fouten en vele geheimen. En wanneer het allemaal te persoonlijk word voor de band uit Alaska, dan is het een logische benadering om je volume knop zo hard mogelijk aan te zetten. Het album heeft iets weg van een verdrinkend effect. Het lijkt alsof zanger Brock Lindow bezig is met behulp van de sound van zijn gitaren en drums om het verleden te begraven, voor eens en voor altijd. Hij slingert zich door verschuivingen en diverse vocale stijlen, van een cleane zang door naar norse snauw.

'In The Midnights' opent het album als een lichtpuntje zonlicht aan de horizon, maar het geluid van een gitaar komt je als de stilte voor de storm onvermurwbaar tegemoet. De riffs gaan door als het nummer in snelheid en tempo aan neemt. Adam Jackson (Twelve Tribes) en Raithon Clay (Plans To Make Perfect) zingen mee op 'Anchors'. Een pulserend nummer dat naadloos door rolt van sterke teksten naar trage woeste refreinen. De zang van Brock Lindow tijdens 'Caving In Spirals' klinkt wel een beetje als de zang van Marilyn Manson. En niet op een foute manier, het misstaat het nummer niet en het klinkt interessant in mijn oren. Het is een dramatisch lied en het mengt goed met de rest van de plaat.

Ik vind de avontuurlijke geest van 36 Crazyfists op deze nieuwe plaat best een applausje waard. Wel kan ik ook inkomen in het feit dat er fans zullen zijn die het niet een van hun meest sterke platen zullen vinden. Het is dan wel rauw, maar ook een tikkeltje soft voor de band zijn doen. Het zal dan ook even wennen zijn, en een paar keer luisteren zal wellicht noodzakelijk zijn om het te kunnen waarderen. De typische attributen voor de metalcore sound zijn er zeker in verwerkt, en dat is de band zijn sterke punt. En je moet het met mij eens zijn dat je niet anders kan dan de band positieve feedback te geven om eens een andere richting qua sound in te slaan. Er is immers niks mis met een beetje experimenteren.