Project: Failing Flesh - Count Back From Ten

Label : | Archiveer onder speed / thrash metal

Richard G. : Als thrash band lijk je vandaag de dag maar twee opties te hebben: of je komt uit de jaren 80 (Slayer, Exodus), of je klinkt alsof je uit de jaren 80 komt (Bonded By Blood, Municipal Waste). De eerste categorie valt niet veel te verwijten, die tweede categorie daarentegen wel. Waarom zou je muziek willen maken die precies klinkt als muziek van vijfentwintig jaar geleden, een tijd waarin je muzikale input vrijwel volledig afhing van de smaak van je ouders? En wees eens eerlijk: hoeveel vriendjes had je nou eigenlijk echt wiens ouders 'Kill 'm All', 'Bonded By Blood' en 'Show No Mercy' in de kast hadden staan?

Gelukkig zijn er ook nog bands die niet meedoen aan die valse nostalgie en die het wel aandurven om riffs te schrijven die niet al honderd keer herkauwd zijn, gelukkig zijn er ook nog bands zoals Project: Failing Flesh. Niet dat de Amerikanen het wiel opnieuw uitvinden op hun derde langspeler 'Count Back From Ten'. Geflirt met industrial, keyboards en samples kennen we tenslotte ook al van groepen als Voivod, Alchemist en Prong. Toch klinken de tien futuristisch klinkende nummers duizend keer spannender dan al het materiaal van al die zogenaamde thrash revival bands bij elkaar opgeteld. Met de crunchy riffs van Prong, keyboards die als lasers klinken en de ruig geschreeuwde vocalen van Eric Forrest (inderdaad ex-Voivod) wordt een experimentele thrash vorm gesmeed die redelijk weet te boeien. Een nummer als 'The Potential To...' had zelfs op de eerste van Fear Factory kunnen staan, totdat de vage break met koorsamples zich aandient.

Het is jammer voor de band, maar gezien de populariteit van retrothrash ben ik bang dat er maar bar weinig mensen geïnteresseerd zijn in hun creatieve escapades.