Neurosis - Enemy Of The Sun

Neurosis - Enemy Of The Sun

Label : Neurot Recordings | Archiveer onder different metal

Release type: Re-release

Jasper : In 1993 bestond het genre postmetal nog niet. Sterker nog, het bekende slepende geluid dat Neurosis later zo duidelijk op de kaart zette was nog maar net door de band zelf ontdekt op hun derde album 'Souls To Zero', een revolutionaire, doch vrij elementaire plaat. 'Enemy Of The Sun' veranderde echter alles voor Neurosis, en zorgde dat de band voor goed haar naam vestigde binnen metal kringen en ver daarbuiten.

'Enemy Of The Sun' is een gewaagd experiment waarop de band de strijd aan gaat met een groot arsenaal aan samples en geluidsfragmenten, die het geheel een filmachtige sfeer meegeven. Het eerste nummer 'Lost' begint met een fragment van Beat-schrijver Paul Bowles, om daarna los te barsten op een groove van feedback en bass. Toch is het geluid van 'Enemy Of The Sun' erg organisch. Voortdurend duiken er piano stukken, viool, of akoustische gitaar op tussen flarden industrial noise en bass grooves zonder dat het geheel onlogisch of gezocht gaat klinken. Indrukwekkend zijn de verschillende intro's, zoals de Joodse klaagzang op 'Raze The Stray', en het relaas over de zichzelf verbrandende Vietnamese monnik op 'Burning Flesh In The Year Of Pig'. Indrukwekkend is ook de veelzijdigheid die Neurosis continu tentoonspreid, van log slepend op de titel track, tot uitmondend in een groot tribal drum feest op het laatste nummer 'Cleanse'. De verschillende invalshoeken maken 'Enemy Of The Sun' een veel toegankelijkere plaat dan zijn opvolger, het mokerharde 'Through Silver In Blood'.

De reden van deze reis terug in de tijd? Wel, Neurosis' eigen label Neurot Records heeft het album opnieuw uitgegeven met nieuw artwork van Josh Graham (alleen de slipcase) in verband met het 25-jarige jubileum van Neurosis. Verder heeft de band een live track ('Cleanse II') en een demo versie van 'Takeahnase' (van 'Souls At Zero') toegevoegd. Had je 'm nog niet in huis dan kun je nu toehappen.