Volbeat - Beyond Hell/Above Heaven

Volbeat - Beyond Hell/Above Heaven

Label : Universal Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : Op een vreemde manier heeft Volbeat mij altijd doen denken aan een mix van Metallica en Misfits (en in tweede instantie natuurlijk nog een hele zwik anderen). In vele opzichten is dit nieuwe album een logische opvolger van 'Guitar Gangsters And Cadillac Blood'; vele verschillende muziekjes zijn weer vakkundig in metal fundamenten gestort en voorzien van een altijd melodieuze zang met pakkende refreinen. Bij vlagen neig ik zelfs te denken dat dit laatste album zelfs nog weer iets toegankelijker is voor het doorsnee radio publiek dan de voorganger.

De stevige (overwegend naar Metallica neigende) songs zijn natuurlijk ook weer aanwezig, zoals uptempo opener 'The Mirror And The Ripper', 'Who They Are' en het met heuse grunts ingekleurde 'Evelyn'. Zelfs een combinatie van glamrock en alternatief ('Heaven Nor Hell'), een folk/country getint nummer ('7 Shots'; waarbij je bijna 'Ghostriders In The Sky' gaat meezingen), en een stukje licht distorted rockabilly ('16 Dollars') kan gevonden worden. Verder gaan vele nummers toch een beetje de alternatieve (pop)rock of poppy pret punk kant op.

Veel bands werken er hard voor en slechts weinigen zien hun verwachtingen uitkomen. Muzikaal gezien heeft Volbeat behoorlijk de wind mee gehad; albums en optredens werden door bijna iedereen lovend ontvangen. Muzikaal valt er ook niet veel af te dingen, de muziek staat als een huis en is een interessante mix van stromingen, terwijl het toegankelijk blijft voor een groot publiek. Toch heeft deze band mij nog niet geheel over de streep kunnen trekken.Wellicht zal het iets te maken hebben met de creativiteit die mij persoonlijk soms iets te bedacht overkomt. Toch blijft het feit dat wanneer je meerdere muzikale (sub)stromingen mixt met een behoorlijke technische insteek en dit een commercieel interessant melodisch jasje kan geven, dit toch op waardering mag rekenen.