Spiritual Beggars - Return To Zero

Spiritual Beggars - Return To Zero

Label : Inside Out | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Het was alweer even geleden dat we van onze spirituele vrienden hadden gehoord; de laatste release 'Live Fire!' dateert alweer van 2006. Die lange stilte rondom de Beggars heeft natuurlijk veel te maken met de drukke bezigheden van bandleider Michael Amott met (vooral) Arch Enemy maar ook met het herrezen Carcass. Maar ook toetsenist Per Wiberg zit niet bepaald stil: zoals bekend verdient hij zijn brood bij Opeth maar daarnaast bracht hij onlangs een nieuwe cd uit met zijn project Mojobone. Verder speelt bassist Sharlee D'Angelo in Arch Enemy en Witchery en is drummer Ludwig Witt actief in Firebird. Workaholics? Of gewoon liefhebbers? Wat doet het er eigenlijk toe. Wel heeft de band een nieuwe frontman. Zanger JB heeft de band verlaten om zich volledig te kunnen richten op Grand Magus. De nieuwe brulboei is Apollo Papathanasio (what's in a name). Hij is de zanger van Firewind uit Griekenland en werd door Ludwig Witt binnengehaald. En zo zijn er weer vijf kerels die een (h)eerlijke klassieke heavy rock plaat hebben gefabriceerd. Het heeft dus even geduurd, maar muzikaal is er geen ruk veranderd.

Om met de zang van Apollo te beginnen: die is dik in orde. De man heeft een stevige strot met bereik en souplesse. Hij beheerst het lekker rauw zingen en het betere schreeuwwerk ('Star Born', 'Coming Home') maar excelleert eveneens in meer rustieke tracks als 'Spirit Of The Wind' (mijn persoonlijke favoriet van dit album) en 'The Road Less Travelled' (Lynyrd Skynyrd meets Cuby & The Blizzards). Natuurlijk trakteert Amott ons weer op de nodige fantastische solos ('Lost In Yesterday' en de weergaloze janksolo in 'Concrete Horizon') maar eerlijk is eerlijk: een alles vermorzelende riff mis ik een beetje op deze schijf. Verder vallen ook de bijdragen van Wiberg op in bijvoorbeeld 'Believe In Me', zijn partijen voegen echt iets toe aan de muziek. Verder valt er niet zoveel te vertellen over een nieuw album van onze vrienden: het klinkt vertrouwd en het is goed.