Helmet - Seeing Eye Dog

Helmet - Seeing Eye Dog

Label : | Archiveer onder different metal

Evil Dr. Smith : Helmet live? Yo!
Helmet studio? Ai

De gloriejaren van Helmets hoekige, dwarse rock-in-een-metal-sound liggen met 'Strap It On' (1991), 'Meantime' (1992) en 'Betty' (1994) al in een grijs verleden, toch schroomt de band rondom Page Hamilton niet om sinds de doorstart in 2004 (nadat de band in 1998 uit elkaar was gevallen) weer de nodige albums uit te brengen. Dat had Hamilton beter niet kunnen doen. Helmet lijkt typisch zo'n band die tegenwoordig albums uitbrengt als excuus om weer lekker op te kunnen treden. Deze excuusjes klinken echter wel erg lafjes. Hoe invloedrijk de band ook was en hoe goed en sympathiek de band nog steeds op het podium is, zoals ik een aantal jaar geleden nog ervoer, zo krampachtig klonk de band op de recente albums 'Size Matters' (2004) en 'Monochrome' (2006). Ruim vier jaar later verschijnt het derde album van de band sinds de hereniging.

Alhoewel, hereniging? Sinds de doorstart is het een komen en gaan van muzikanten. Op dit album staan drie mannen Hamilton terzijde, maar mogelijk zijn er ondertussen alweer vijfentwintig bezettingswisselingen. Opvallend is wel dat bassist Chris Traynor, tien jaar lang de vaste kracht bij Hamiltons muziekpraktijken (tot dat ook hij in 2006 van Hamilton scheidde), op deze plaat weer te horen is. Live zullen zijn partijen echter vertolkt worden door ene Dave Case. Veel maakt het echter niet uit, want het niveau van de twee vorige albums wordt hier voortgezet. Helaas.

Daar waar hun meer of minder muzikale soulmates en generatiegenoten als Prong, Therapy?, Unsane en, iets jonger, Deftones nog steeds met relevant materiaal voor de dag komen, daar komt Helmets werk heden ten dage stroef en gedateerd over. Ligt dat aan de luisteraar, aan de tijdsgeest, of simpelweg aan de compositorische (aftakelende) kracht van Hamilton? Aan de productie ligt het niet, want deze lag deels in handen van Toshi Kasai (die ook de prima laatste van de Melvins deed). De hoekigheid, het venijnige, het tegendraadse, de urgentie: waar is het gebleven? Om nog maar te zwijgen over de splijtend strakke riffs. Ik hoor alleen maar vermoeide, weemoedige mannen die krampachtig hun eens zo succesvolle sound proberen te imiteren. Met meer Therapy?-invloeden dan ooit - Hamiltons stem heeft tevens bijna dezelfde klankkleur als Andy Cairns (o.a. in 'Welcome To Algiers' en 'Miserable', een van de weinige lichtpuntjes), maar helaas in een nogal ongenspireerde hoedanigheid.

Alsof de vocale capaciteiten toch al niet te wensen overlieten, gaat Hamilton in het nummer 'And Your Bird Can Sing' ook nog eens echt zingen! Althans, dat denkt hij, maar zijn tenenkrommende poging klinkt als een cover van een onnozel sixties popbandje uitgevoerd door een rammelend amateurindierockbandje waarbij men lootjes trok wie de zanger moest worden. Het is echt huilen met de helm op. Realiseer ik me pas na drie keer draaien dat het inderdaad een cover is van een sixties bandje. Hamilton is niet het vogeltje zoals het volgens John, Paul, George en Ringo gebekt is.

Ik kan er met mijn helm niet bij: waarom gooit Page Hamilton er zo met de helm naar? Hij hoort zelf toch ook wel de uitgebluste, soms ronduit geforceerde toonzetting van het album? Page was iemand waar je vijftien jaar geleden je helm voor afnam, maar er is nu al drie albums lang geen enkele aanleiding om nog een hoge helm van hem op te hebben. Niet dat het album knudde met de helm op is, maar het klinkt allemaal zo godvergeten plichtmatig, zonder ook maar het kleinste greintje begeestering. Half november staat de band weer op de Nederlandse planken (Arnhem en Den Bosch). Gezien hun gedegen live reputatie misschien toch weer even koekeloeren om de gezapige smaak van dit album weg te spoelen.

De eerste oplage verschijnt met een bonus live cd (en in een superdeluxe, prijzige box ook op LP): "Warped Tour, live in San Francisco 8-7-2006. Het platenlabel (van Hamilton zelf) had het beter kunnen omdraaien: die live cd aanprijzen als "het nieuwe album en voor de snelle kopers een eerste oplage met dit nieuwe studioalbum.