Bonded By Blood - Exiled To Earth

Bonded By Blood - Exiled To Earth

Label : Earache | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : In 2008 ben ik zo keihard uit m'n bol gegaan met Bonded By Blood's debuut album 'Feed The Beast' dat ik naast enthousiasme ook enige gevoel van angst kreeg toen ik hoorde dat de band bezig was met de opvolger! 'Feed The Beast' bevatte ouderwetse U.S. thrash van de bovenste plank waarbij de geest van klassiekers bands zoals Overkill, Forbidden, Death Angel, Nuclear Assault, Testament en uiteraard Exodus overduidelijk aanwezig was! Dat album behoort namelijk tot de top tien van de thrash releases van dat jaar en ik vroeg me ten zeerste af of het jonge kwintet erin zou slagen om die prachtplaat te overtreffen.

Eigenlijk wist ik van tevoren al dat het antwoord op die vraag negatief zou zijn, maar je kan natuurlijk altijd hopen! Al gelijk vanaf de opener '600 A.B. (After The Bomb)' wordt mij duidelijk dat 'Exiled To Earth' zijn voorganger niet gaat overtreffen. Op hun tweede album is Bonded By Blood een iets technischere kant opgegaan, heeft de agressie enigszins gedoseerd en is iets meer gefocust en gecontroleerd te werk gegaan. Maar goed, dat is even een stukje gezeur vooraf, puur omdat ik compleet overdonderd was door het debuut!

Wat Bonded By Blood op dit tweede langspeler laat horen is namelijk wederom een krachtige dosis old-school thrash waar je U tegen zegt! Hoewel de riffs over het algemeen minder snel zijn dan het gros van 'Feed The Beast', word je constant getrakteerd op de ene pakkende riff na de ander en het gitaarwerk van de heren Lee en Huarez zijn werkelijk subliem. Zanger Jose "Aladdin” Barrales klinkt nog geflipter dan tevoren en geeft de songs net dat extra thrash-kick die dit soort muziek nodig heeft. Kwam hij op het debuut heel erg dicht in de buurt van Bobby Blitz (Overkill), heeft hij dat tegenwoordig gekruist met Steve 'Zetro' Souza (Exodus, Dublin Death Patrol) en deze maniakale combinatie is van het krachtige soort die je meteen bij de strot grijpt en moeilijk loslaat.

Wat mij trouwens opvalt is dat het album qua riffopbouw, gitaargeluid en productie erg dicht in de buurt van 'Forbidden Evil' komt, wat zeker niet de minste vergelijking is. Gelukkig heeft men op songs zoals 'Prison Planet' en 'Desolate Future' alle remmen losgelaten, waardoor de sfeer van 'Feed The Beast' weer tot leven komt. Alles bij elkaar is 'Exiled To Earth' een kwalitatief hoogwaardig thrash album geworden, die elke echte thrasher zonder een seconde te twijfelen in huis kan halen!