Angantyr - Svig

Angantyr - Svig

Label : Northern Silence Productions | Archiveer onder black metal

Kruitwagen : Black metal is al lang niet meer wat het geweest is. Grunge rock black metal, sludge black metal, christelijke black metal, depressive black metal, noem maar op. Voor velen een volstrekt normale ontwikkeling van een genre, maar persoonlijk snap ik er niks van en is het wat mij betreft het einde van black metal. Tolerant zijn doe je maar thuis.

Angantyr behoort tot de steeds kleiner wordende bende echte black metal. De sfeer ademt 1994. Zoeken naar originaliteit is niet zijn doel. Wat hij hier in z'n eentje voor elkaar weet te krijgen kunnen veel volledige bands een puntje aan zuigen. Verfrissend is het niet, maar wel goed. Ik hoor ergens Arkanum, oude Obtained Enslavement, Demonic soms zelfs een tikje oude Gehenna en tal van andere geweldige bands, maar dit allemaal met genoeg eigen gezicht om geloofwaardig te zijn. Opgenomen met underground idealen (of gebrek aan geld) klinkt het vrij smal maar toch prima. Het is moeilijk voor te stellen dat Ynleborgaz er ook een depressive black metal project op na houdt, dit klinkt gelukkig allemaal erg krachtig en pissed off, niet jeukend triest.

Niet alleen de instrumenten maar ook de mix zijn volgens scene regels afgesteld. Soms weet je echt precies wat gaat komen en andere momenten weet hij er toch een vreemde draai aan te geven, die extra sfeer plaatst Angantyr toch boven de grote middenmaat. 'En Fjendes Død', het eerste nummer, begint met een behoorlijk voorspelbaar orgel riedeltje waardoor ik alvast bier ga halen voor wat hopelijk komen gaat. Net zoals je weet wat je te wachten staat als je op een festival je doppen open doet en bier gaat zuipen is het niet verassend maar wel erg lekker. De eenvoudige maar toch effectieve riffs in combinatie met zijn bijtende zang en perfect black metal drumwerk zorgen voor de hierboven genoemde sfeer. Waar veel tegenwoordige black metal erg technisch is maar absoluut niet agressief of sfeervol, weet hij door het allemaal redelijk simpel te houden constant boeiend te blijven. De tracks kennen allemaal een fijne afwisseling tussen snel en meeslepend, waar af en toe wat pagan invloeden voorbij komen. De plaat bevat in totaal zes werkjes die gezamelijk 48 minuten duren. Na een eerste draaibeurt lijkt alles weliswaar behoorlijk inwisselbaar, maar na drie á vier luisterbeurten begint deze plaat te groeien.

Het is geen top cd, maar het hangt er wel tegenaan. Zoek je iets nieuws, zoals de bij de inleiding geschreven lijst van scene verkrachters, blijf hier dan ver van weg. Luister je daarentegen graag naar ouderwets klinkende black metal? Dan is aanschaffen het devies.