Masterplan - Masterplan

Masterplan - Masterplan

Label : AFM Records | Archiveer onder

Ferdi : Toen in 2001 Roland Grapow en Uli Kusch uit Helloween stapten, waren de heren vastberaden een nieuwe band te beginnen. Aanvankelijk zou dit geschieden onder de naam Mr Torture (naar het gelijknamige nummer van de laatste cd die cd met Helloween opnamen), maar met het aantreden van Russel Allan op zang werd dit veranderd in Masterplan. Russel Allan bleek echter niet te kunnen ontvluchten aan het drukke schema van Symphony X, zodat Masterplan op zoek moest naar een nieuwe zanger. In de vorm van Jorn Lande (ex-Ark) werd de perfecte frontman gevonden, waarna de line-up met toetsenist Axel Mackenrott en bassist Jan Eckert (ex-Iron Savior) werd afgemaakt.

Masterplan's titelloze album is inmiddels een feit. Op internet is er al heel wat gespeculeerd over deze cd. En voldoet hij aan de hooggespannen verwachtingen? Ja. Bijna.

De mannen hebben in ieder geval niet voor de weg van de minste weerstand gekozen door een Helloween-achtig album op te nemen. Masterplan klinkt namelijk aanmerkelijk progressiever en serieuzer dan de pioniers van de happy metal. Invloeden van Helloween zijn wel hoorbaar, maar verder vertoont het album ook gelijkenissen met Symphony X, latere Anthrax (vergelijk het nr Enlighten Me maar met de albums met John Bush op zang), Whitesnake en Dio. Een bonte verzameling invloeden, die lijdt tot een interessante mix. Ook de productie voor Andy Sneap is niet typisch te noemen. Vergelijk Masterplan's cd maar eens met de laatste Blaze: deze groep klinkt heel wat drumgerichter en ritmischer. Een dappere zet, waarvan met name de songs Kind Hearted Light en Enlighten Me profiteren. Al met al heeft Masterplan een heerlijk power metalalbum uitgebracht. Niet door te kopiren en te imiteren, maar door passie en creativiteit om te zetten in een verdomd eigenzinnige cd. Overigens ben ik er van overtuigd dat de band nog niet op de toppen van haar kunnen speelt: de eerste helft van de cd is erg sterk, maar na het Helloween-achtige Heroes (met Michael Kiske op zang) zakt het niveau iets in. Niet onoverkomelijk, het geeft op zijn hoogst aan dat er op een tweede cd nog genoeg ruimte is voor verbetering. Tot die tijd is dit een dijk van een plaat, die geschikt is voor elke fan van heavy metal. Masterplan zijn nu al de metalsterren van morgen.