Auvernia - Afraid Of Me

Auvernia - Afraid Of Me

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Bart : Auvernia uit Argentinië brengt met 'Afraid Of Me' het verleidelijke van DragonForce, gooit gelukkig de te grote meligheid en plastic productie overboord, die helaas wordt vervangen door gekrijs en gegrunt dat uit de hoek van Cradle Of Filth en consorten komt, iets dat mijns inziens de flitsende klassiek getinte power metal ontzettend smakeloos geweld aandoet. Echt doodzonde, want er zitten heerlijke virtuoze opschepperijen in die het beste te benoemen zijn als een neoklassieke versie van Dream Theater. Geweldig gitaarwerk en evenzeer indrukwekkend drumwerk schittert gedurende de hele schijf.

De hoge zang, hoewel soms wat teveel van hetzelfde, past perfect binnen dit plaatje, maar net als het Franse Adagio meent Auvernia hier niet genoeg aan te hebben en gooit er wat extremere invloeden doorheen. Nergens voor nodig! De band gaat een stukje verder dan normaal met haar klassieke invloeden, en dit is dan weer wel zeer prijzenswaardig. Veel wendingen zijn waarlijk klassiek te noemen. Alleen het tussendoortje 'Interludio Porteño' met haar typische tango-stijl is iets te braaf naar de standaard en misstaat ook tussen de rest van de nummers.

Voor de analfabeten onder de journalisten wordt er door menig nummer op deze promo heen nog vrijelijk het "Promotional copy, not for resale" van de achterflap gereciteerd. Een beetje sterallures als je het mij vraagt, want de band is hier zo onbekend als wat en zal niet zo veel last hebben van doorlekken me dunkt. Alles klinkt wel erg professioneel, en als je sommige elementen uit bands als DragonForce en Kamelot wel ziet zitten maar het van je allemaal wel wat complexer mag, dan is deze band zeker de moeite waard om eens te beluisteren.