Asphyx - Live Death Doom

Asphyx - Live Death Doom

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Sicktus : Na 23 jaar Asphyx werd het weleens tijd voor een stukje geschiedenisles om alle nieuwderwetse death metal bands te leren hoe dat ook alweer ging, oldschool death metal. Zoiets moet men op de burelen van Century Media en in het commandocentrum van Asphyx gedacht hebben, na de succesvolle reunieshow op Party San in 2007 en de uitstekende comeback plaat 'Death... The Brutal Way' uit 2009. Zo gezegd, zo gedaan en welk medium er dan is beter geschikt voor een dergelijk tijdsdocument dan een DVD? Daar wringt bij deze release wat mij betreft meteen de schoen, want het medium DVD biedt enorm veel (technische) mogelijkheden en daarvan benut men op deze DVD maar een fractie. Aan de andere kant is Asphyx als instituut altijd wars geweest van technische hoogstandjes, dus dat past dan ook wel weer in het plaatje.

Goed, de DVD heeft met een speelduur van bijna vier uur natuurlijk wel het een en ander te bieden. De hoofdmoot, onder de noemer 'Live', wordt gevormd door de live-registratie met meerdere camera's van de releaseshow van 'Death... The Brutal Way', waar Asphyx een zeer overtuigende set van twee uur neerzette voor een uitverkochte en enthousiaste zaal. Absoluut een zeer gave show, waarin naast een aantal tracks van de nieuwe release toch de nadruk ligt op de periode 1987-1992. Daarover kan ik kort zijn: uitstekende liveshow, prima registratie, verplichte kost voor Asphyx fans. En als je er toch meer over wilt lezen, dan kun je uiteraard de review van de gelijknamige live dubbel CD erbij pakken! Naast het "Live” gedeelte bevat de DVD ook de hoofdstukken 'Death' en 'Doom', waaronder je respectievelijk een chronologisch opgebouwde documentaire over de geschiedenis van de band vindt met een speelduur van een uur en allerhande bonusmateriaal.

De documentaire 'Hordes Of Disgust' doet in zeventien hoofdstukken het verhaal van Asphyx uit de doeken, beginnend in 1987 en via line-up wisselingen, belangrijke releases, de pauze en de reunie komen we uiteindelijk bij de huidige 2010 line-up, waarin Alwin Zuur de bas over heeft genomen van Wannes Gubbels. Door middel van korte interviews met, monologen van en gespreken tussen (oud)bandleden op voor de geschiedenis van Asphyx belangrijke locaties vertelt de band vooral zelf over 23 jaar Asphyx. Dit wordt aangevuld met interviews met personen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van Asphyx (zoals producer Harry Wijering van de Harrow Studios), oud fotomateriaal en geluidsfragmenten. De meeste gesprekken komen zeer spontaan over en er lijkt op de gespreksonderwerpen na niets van tevoren afgesproken. Op zich een prima opzet. Er zitten echter wel wat manco's aan: doordat de bandleden met een biertje en een shaggie in de hand volkomen op hun gemak herinneringen ophalen, onstaan er af en toe wat 'insider' momenten, waar je als kijker weinig mee kunt. Dan is er nog de keuze voor de Engelse taal. Je kunt Martin van Drunen een microfoon geven en die ratelt dan wel een eind weg, of het nou Tweants, Nederlands, Engels of Duits is, maar de overige (oud)bandleden zijn met name kwa uitspraak minder bedreven in het Engels, wat niet voor iedere kijker/luisteraar even goed te verkroppen is. Waarom men niet heeft gekozen voor gesproken Nederlands met Engelse en/of Duitse ondertiteling is me dan ook eerlijk gezegd een raadsel. Over het algemeen geeft 'Hordes Of Disgust' echter een heel compleet chronologisch beeld van de ontwikkeling die Asphyx heeft doorgemaakt, waarbij de 'liner notes' die de bandleden er aan toevoegen voorkomen dat het een saaie opsomming van feiten en jaartallen wordt.

In het DVD gedeelte onder de titel 'Doom' tenslotte vinden we een verzameling bonusmateriaal, met onder andere een aantal (bootleg) opnames en de videoclip van 'Death... The Brutal Way'. Dit gedeelte is eigenlijk alleen interessant voor de echte fan, waarbij ik wil benadrukken dat de beelden van een 20 jaar jonger Asphyx die in 1991 'Wasteland Of Terror' eruit knallen voor een ouderwets losgaande zaal ergens in Duitsland toch wel fenomenaal zijn! Kippenvel!

Al met al dus een release waar ik met gemengde gevoelens naar kijk. Aan de ene kant is dit gewoon een prima release, met een ijzersterke live-show. Aan de andere kant had er voor mijn gevoel met name in de uitwerking van de documentaire veel meer gezeten. Of dit onbekendheid met het medium DVD is, of door tijdgebrek ingegeven noodzakelijke keuzes (Engelstalig versus Nederlandstalig met ondertiteling), valt niet te zeggen. Conclusie is dat als je echt twijfelt tussen de aanschaf van de CD óf de DVD, ik de DVD aanraad voor de échte Asphyx fan die de voor verbetering vatbare puntjes voor lief neemt. Voor de liefhebber die vooral wil genieten van een live monument van één van de beste en invloedrijkste bands die Nederland heeft voortgebracht op gebied van death (doom) is de dubbel CD waarschijnlijk de betere keuze. En wil je niet kiezen, dan scoor je gewoon de gelimiteerde oplage met DVD én live album!