Asphyx - Live Death Doom

Asphyx - Live Death Doom

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : De deathdoom helden van Asphyx zijn natuurlijk alweer een tijdje terug aan het front, met de uitstekende plaat 'Death... The Brutal Way' uit 2009 en een reeks succesvolle live shows. Met 'Live Death Doom' brengt Century Media nu de eerste officile live registratie uit in het 23 jarig bestaan van de band, voor het gemak de live reunieshow op Party San uit 2007 die bij de limited edition van 'Death... The Brutal Way' zat even vergetend. Omdat het een dubbel cd betreft n een DVD die weliswaar als limited edition tezamen op de markt komen, maar toch met name als twee losse releases de verkoop in gaan, heb ik de review ook in tween geknipt.

De dubbel CD is de live registratie van de release party van 'Death... The Brutal Way' op 4 juli 2009 in Turock te Essen, waar Asphyx een bijna twee uur lange set speelde voor een enthousiaste uitverkochte zaal. Dat de band in Duitsland nog altijd mateloos populair is, is goed te horen op 'Live Death Doom'. De reden waarom ook: Asphyx zet in negentien nummers een best of show van hun lange carrire neer, die onder meer door de sterke mix van Dan Swno overtuigt. Old school death metal zoals old school death metal bedoeld is! Bijna de hele tracklists van 'The Rack' en 'Death... The Brutal Way' komen voorbij, aangevuld met materiaal van met name 'Last One On Earth' en 'Crush The Cenotaph'. Het is duidelijk dat dit het materiaal is dat zowel de originele als nieuwe bandleden zelf het meest waarderen. Ook bij het publiek vallen de oude krakers in de smaak. Gitarist Paul Baayens produceert het Asphyx 'kettingzaag' gitaargeluid van oud-gitarist Eric Daniels vakkundig en Martin van Drunen is prima bij stem. Frontman Van Drunen draait z'n hand inmiddels ook niet meer om voor een Duitse aankondiging meer of minder en heeft de zaal van begin tot eind in z'n zak.

Voor de trouwe Asphyx fans die de band al jaren volgen is dit een must-have release, voor de nieuwe fans een uitstekende manier om kennis te maken met n van Neerlands meest toonaangevende bands op gebied van death metal. Top!