Kamelot - Poetry For The Poisoned

Kamelot - Poetry For The Poisoned

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het heeft zo'n drie jaar geduurd alvorens het Amerikaanse gezelschap Kamelot de opvolger van 'Ghost Opera' aan het publiek kon presenteren, maar ik moet zeggen dat het het lange wachten meer dan waard is geweest. De band heeft zich de afgelopen tien jaar langzaam maar zeker opgewerkt tot n van de vaandeldragers in het progressieve power metal genre en zal die positie allen maar verstevigen door deze prima 'Poetry For The Poisoned' plaat. De band heeft zich een tijdlang teruggetrokken in de afgelegen bossen van Noorwegen, om daar in alle rust aan het nieuwe song materiaal te kunnen werken en die methode heeft zeker zijn vruchten afgeworpen, want er staan weer de nodige pareltjes op hun inmiddels negende studio-album. Opener en eerste single 'The Great Pandemonium' is een ijzersterk nummer dat, na een duister en ietwat mysterieus begin, zich ontwikkelt tot een melodieuze heavy metal track met vrij veel moderne, bijna industriele invloeden, waarop n van zijn beste gitaarsolo's van de gehele plaat te horen is.

Het niveau van de ruim vijftig minuten durende plaat is erg hoog, maar er zijn toch een aantal songs die er wat mij betreft uitschieten, zoals het bijzonder fraaie 'House On A Hill' waarop onze eigen Simone Simons (Epica) voor de erg fraaie invulling van de vrouwelijke vocalen zorgt. Ook op 'Poetry For the Poisoned Part II: So Long' verzorgt Simone een gastrol en het zal wel toevallig zijn, maar ook dit nummer behoort mijns inziens tot het betere materiaal. Verder heb ik nog een zwak voor het lekkere zware 'Necropolis' en het afwisselende 'The Zodiac' (waarop Jon Oliva een gastrol vervult), maar eigenlijk zijn alle nummers (buiten het grotendeels gesproken intro 'Dear Editor') zeer de moeite waard. Zanger Roy Kahn zingt prima, de instrumentale invulling van het prima song materiaal is naar behoren en de transparante productie van Sascha Paeth en Miro zorgt er voor dat alles lekker fel uit de boxen knalt. 'Poetry For The Poisoned is andermaal een erg sterke plaat van Kamelot en zal er ongetwijfeld weer voor gaan zorgen dat hun shows in de Benelux zoals gewoonlijk uitverkocht zullen gaan worden.