East Of The Wall - Ressentiment

East Of The Wall - Ressentiment

Label : Translationloss Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : Een kleine twee jaar geleden besprak ik hier de eerste CD van het Amerikaanse progmetalgezelschap East Of The Wall, 'The Farmer's Almanac' geheten. Een instrumentale Mastodon met jazzy inslag was mijn conclusie destijds. Nu ligt dan het vervolg in de platenwinkels en al is veel hetzelfde gebleven, er is ook een huizenhoog verschil ten opzichte van de eerste plaat: East Of The Wall is niet langer een instrumentale band. Als gevolg hiervan verschuiven de vergelijkingspunten enigszins. Nog altijd kun je Mastodon als ijkpunt aanhouden vanwege de complexe tot in het extreme ingedikte sludgemetal, maar door de zanglijnen lijkt 'Ressentiment' ineens ook op een onecht kindje van Neurosis en Enslaved.

Niet veranderd zijn de vaak enorm complexe songstructuren waarbij de gitaarpartijen over elkaar heen duikelen alsof je naar een voorstelling van het Chinese Staatscircus zit te kijken. Vreemde loopjes, onverwachte tempowisselingen en bij tijd en wijle onbegrensd brute schreeuwpartijen, eh… vocalen. Een drama voor de ware metalhead die eens lekker wil headbangen: een stevige vierkwartsmaat die een heel nummer lang wordt volgehouden zul je niet vinden op 'Ressentiment'. Sowieso is dit niet een plaat die bol staat van de traditionele songstructuren. Geen "couplet-refrein-couplet” liedjes, maar songs die binnen een zekere sfeer langzaam - of soms zeer abrupt - van melodie, toonsoort en ritme veranderen. Dissonante math rock dus. Voor de een is dat een waarschuwing, voor de ander juist een aanmoediging om te luisteren.

Het mag duidelijk zijn, East Of The Wall richt zich op een niche binnen de metal met zijn niet al te toegankelijke extreme experi-metal. Daar is op zich best een markt voor, kijk maar eens naar het succes van de eerder genoemde bands, maar het merendeel van het publiek zal deze muziek schouderophalend aan zich voorbij laten gaan. Voor de fans van het genre biedt deze band voldoende om stevig aan hun trekken te komen.